Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pehr Hörberg som allmogemålare. Av Bengt Cnattingius
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
226
Bengt Cnattingius
Bild. i a. Detalj av Jacob Danielssons bonad enligt Pehr Hörbergs kopia.
Bröllopet i Kana.
har varierat och utvidgat temat på många sätt under sin senare
verksamhetstid. Den monumentalaste formen har han givit dessa motiv i
en stor bonad, som nu finnes i det Rääfska hembygdsmuseet i
Buhl-sjö. Den målades 1790 under ett besök i födelsesocknen. Låt oss
betrakta bildinnehållet på den sex meter långa målningen, bild 6.
Scenerna fortlöpa i två rader och hämta sina motiv från julens
kyrkliga firningsämnen. De tio jungfrurna bringa adventstiden i erinring.
Sedan följer det populära epifaniämnet: först de tre konungarna
inför Herodes, sedan deras ritt till Betlehem och slutligen deras
tillbedjan inför Jesusbarnet. Över dessa scener är inskjutet undret vid
bröllopet i Kana, och över kungarnas tillbedjan ses syndafallet, som borde
ha placerats ovanför födelsescenen. Över denna befinner sig i stället
epistelämnet från annandag jul om Stefanus’ martyrium. Slutligen
följa bilderna med Kristi omskärelse, Marias tempelbesök och Simeons
lovsång samt Jesu dop.
I en lavyr av Pehr Hörberg från 1800-talets början i
Kulturhistoriska museet i Lund, bild 7, återfinnas samma ämnen, och till dessa
ansluta sig ett par profana motiv, nämligen skildringar av julaftonen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>