- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Tredje bandet (del V & VI) /
229

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pehr Hörberg som allmogemålare. Av Bengt Cnattingius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pehr Hörberg som allmogemålare 229

Bild 6 b. Högra delen av Pehr Hörbergs väggbonad. Från vänster: ’Christi Födelse
i Bethlehem. Luc. E. 2’, ’Christi Omskiärlse’, ’Marié Renselse’ och ’Christi Dop’,
överst: ’Stephanus, Den 1. Cristine Martyr’. Rääfska hembygdsmuseet,
Buhlsjö, Östergötland.

många urgamla drag i bildframställningen och bildvalet. Dessa drag
återgå på populära kalendarieframställningar, som funnits sedan
antiken och som fingo ny gestalt i medeltidens kyrkliga kalendrar,
främst i psalterierna och andra liturgiska handskrifter. Det är en
utvecklingslinje av imponerande längd, som får sin avslutning i de
småländska böndernas vackra konstalster.

Till Jacob Danielsson ställde Hörberg sitt hopp. Han beslöt
uppsöka denne mästare för att få konstens hemligheter avslöjade. Därför
begav han sig till Torsås. Men när Danielsson fick se prov på
Hörbergs talang, rådde han honom att bli lärling hos en mästare i staden,
ty han hade ingenting att lära honom. Efter många svårigheter fick
han faderns tillstånd att söka upp en målare i Växjö, och så hamnade
han där år 1762 hos mäster Zschotzscher.

Hörbergs utbildning hos denne förbigås här. Dock måste nämnas,
att han där stiftade bekantskap med en ny konstart,
hantverksmåleriet, som betecknar ett typologiskt trappsteg över de primitiva
bonadsmåleriet, varmed dock ej är sagt, att det står estetiskt högre. Båda ha
dock gemensamt det dekorativa draget och äro en slags fortsättning
av medeltidsmåleriet. Huvudsaken är den en gång färdiga formen,
som inläres och tillämpas nästan oförändrad generation efter
generation utan att undergå några andra förändringar än sådana, som någon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-3/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free