Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pehr Hörberg som allmogemålare. Av Bengt Cnattingius
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Pehr Hörberg som allmogemålare 233
Bild 11. Konstnärens föräldrar och syskon. Oljemålning på papp 176j av
Pehr Hörberg. Nordiska museet.
där han också gjort en predikstol, samt i Vrigstad. Här utförde han
sin första altartavla, en kopia av Schröders stora altarbild i Växjö
domkyrka, föreställande Nattvardens instiftande. Den bildar
inledningen till en ny period i hans utveckling.
Det var år 1782. Följande år tog han det avgörande steget och
begav sig till fots till Stockholm, där han sammanlagt aderton
månader studerade vid målarakademien. Hans lärdomar här voro icke så
stora, men en viss säkerhet i färg och i någon mån också i teckning
är dock märkbar efter dessa studier. Man kan iakttaga en tydlig
dragning åt tidens härskande gustavianska stil.
Hörbergs begåvning var verkligen allt för rik och originell för att
kunna finna sig i bonadsmålarnas traditionsbundna former. Han
bryter med dem, går vidare och hinner fram åtminstone till den dåtida
stilkonstens förgårdar. Där stannar han en tid, och det är därunder
han skänker oss framför allt de talrika, andaktsfulla och ofta
gripande altartavlor, som finnas i många svenska kyrkor, bild 13. Det
finnes en liten historia, som belyser, hur Hörbergs nya konst bedöm-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>