Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pehr Hörberg som allmogemålare. Av Bengt Cnattingius
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Pehr Hörberg som allmogemålare 235
Bild 13. »Hällebergens remnande och Grafwarnas öppnande m. m. wid Christi död.»
Altartavla i Täby kyrka, Östergötland, av Pehr Hörberg 1797.
stilkonsten. Och sakta vandrar han nu vägen tillbaka till ursprunget,
allmogekonsten. Efter 1805 kan man följa återgången till samma
primitiva uttryckssätt, som utmärker hans ungdomsverk. Det gamla
bonadsmåleriets stränga stilkänsla uppehöll han dock knappast, och
rent estetiskt är han det icke alldeles överlägsen, men
karakteriseringsförmågan är långt större.
Noga taget är Hörberg från början till slut en allmogemålare. Även
efter den assimileringsprocess, som försiggår, då han söker tillägna sig
den härskande stilkonsten på 1780-talet, och som innebär, att olika
element och så att säga ’sociala’ skikt blandas samman och omstöpas
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>