- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Tredje bandet (del V & VI) /
289

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sydda tavlor. Av Sigurd Wallin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sydda tavlor

289

Monsieur et à Madame Justelius par leur très obéissante Fille Christine
Dorothée Justelius, l’an 1807», eller ock »Presenté à Ma Chere Tante
par sa tres humbles et obeisante servante Helene Charlotte Björnram
ce 4 septembre 1799». Datum den 24 december, som icke sällan
förekommer i dessa sömmade dedikationer, ger oss besked om, att de
broderade kopparstickskopiorna ofta ha utgjort snälla döttrars julklapp
till föräldrar eller anhöriga. Men en annan datum är ock vanlig, och
om det också är svårare att kontrollera, har man ofta anledning
förutsätta, att det är familjens bemärkelsedagar, framför allt
föräldrarnas födelsedagar, som det är fråga om, och som framkallat dessa
handarbeten.

Just den gustavianska tiden hos oss är deras period; 1780- och
1790-talen samt 1800-talets början är den tid, då de allra flesta äro
daterade. Ett mode kan komma upp av många anledningar, kanhända
sammanhänger detta med ett livligt intresse för kopparstickskonsten,
som hade gjort dess utövande till en modesak bland tidens
förnämi-teter. Kopparstickaren Jakob Gillbergs skola för koppargravyr och
etsning, vilken han öppnade efter sin hemkomst till Stockholm i
slutet av 1750-talet, fick en socialt mycket högtstående lärjungeskara
av amatörer, bland vilka kronprinsen, sedermera konung Gustaf III,
var en. Just ett av denne gravörs arbeten, en vy av Hornsberg, har
varit ett populärt förläggsblad för silkebroderi. Det förekommer sytt
som möjligast trogen kopia med hela gravyrens dedikation till den
kunglige fadern, bild 2, och det finnes daterat in på 1800-talet och
omstuvat i silke av alla kulörer. En vy av Smedsudden på
Kungsholmen, graverad av Gillberg, och ett par gravyrer efter Hackers bilder
av Marieberg äro likaledes ofta brukade förebilder till broderier. Men
i övrigt ha tydligen kopparstick av allehanda slag brukats,
synbarligen valda bland det som fanns inom räckhåll och efter synpunkten
av en efter brodösens handaskicklighet lämpad svårighetsgrad. Och
denna skicklighet har stundom varit rätt högt uppdriven.
Gravstic-kelns nyanseringar har man sökt följa med hjälp av grövre eller finare
silkestrådar, men för vissa element såsom himmelens lätta moln har
man ofta gripit till akvarellpenseln.

Om man nu som regel sökt sina modeller bland redan existerande
bilder, så saknas å andra sidan ej exempel, som tyda på att brodöserna
understundom själva komponerat sina tavlor. Särskilt känner man
sig frestad till ett sådant antagande inför ett verk som bild 1, visande

19 — Svenska kulturbilder III.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-3/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free