- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Tredje bandet (del V & VI) /
298

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sydda tavlor. Av Sigurd Wallin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2pO

Sigurd Wallin

ur mönstrat papper från en bokbindares förråd. Men fördjupar man
sig i dylika sorter, hamnar man snart över senempirens plastiska
blomsterkransar av tyll, chiffon och sammet i det senare 1800-talets
yllebroderier på stramalj och kan löpa fara att sätta in i ett historiskt
sammanhang rena undantagsföreteelser som t. ex. en postgenerals
porträtt gjort i frimärksmosaik.

Med kanske något större rätt kan man, i stället för att sålunda följa
linjen framåt, gripa ett steg tillbaka i tiden och se, vad man före den
gustavianska tidens sydda silkestavlor utförde för arter av
handarbets-konst såsom prydnader för hemmets väggar. Man har härvid
anledning att framhålla en teknik, som förefaller att ha varit populär hos
oss under generationen närmast före den gustavianska, nämligen den
som går under benämningen découpure. Metoden består helt enkelt i
att vissa ytor av en bildframställning skäras ut och tyglappar klistras
under hålet. Med ett urval av sidenlappar kan på så sätt en entonig
teckning förvandlas till en färgrik och glänsande bild. Den
flöjtblå-sande 1700-talsgossen å bild 7 är ett exempel på sorten, visande hur
detta tygunderlag särskilt lämpar sig för framställning av
dräktplaggen. Han har fått en röck av blått siden med mönster i vitt och med
röd atlas till foder, byxor av ljusrött mönstrat siden, strumpor av gul
atlas samt hatt och skor av svart rips. Av den ursprungliga på papper
tecknade figuren kvarstår efter alla urklippningarna blott svarta
konturer samt ansiktet, händerna och flöjten, vilka äro målade i akvarell.
Den utklippta figuren är slutligen uppsatt på papper och inramad.

Den livliga och glada färgsammanställningen i de flesta svenska
découpurebilderna jämte det urval av sidensorter och band, som
använts, vittna om att det närmast är under frihetstiden som denna
teknik varit på modet här i Sverige. Många découpurebilder visa också
direkt genom ornamentsformerna på rokokotiden eller dess närmaste
föregångare. Det bord, på vilket Karl XII:s krona vilar i
découpure-porträttet bild 9, är ett exempel härpå. Den av åtskilliga blanka,
randiga och småmönstriga sidenlappar hopfogade kinesen bild 10, är
också en påminnelse om den Kinaälskande rokokotiden. Den scen ur
Disasagan, som här är återgiven i färgtryck, är avsedd att visa, huru man
även i fråga om découpurerna sökte sina förebilder bland
kopparsticken, ehuru efterbildningen här gick i en friare och färggrannare
genre än under den följande gustavianska perioden med dess svartvita
silkestavlor. Konstnärinnan till découpurebilden av Disas färd till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-3/0312.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free