- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Femte bandet (del IX & X) /
188

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Mellan två tidevarv (Göteborg). Av Sven T. Kjellberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18 8

Sven T. Kjellberg

I Gathenhielmska huset finnas ett par små kabinett med den för
tiden karakteristiska bonaden. Dunkla, trädskuggade landskap med
kvarnar vid blänkande vatten, kyrkor, slott och kojor, betande kor
och ett och annat bondfolk, vars röda dräktdelar skymta fram som på
en gammal nederländsk tavla, så ter sig det panorama, som omgiver
handelsborgmästaren Jacob Sahlgren i hans hus på 1730-talet. Så har
också ett av smårummen i det Gathenhielmska huset varit smyckat och
i de bevarade interiörerna från gården Klareberg utanför staden, där
direktören i Ostindiska Compagniet, den vittre Magnus Lagerström,
residerade under 40—5 o-talen, bibehöll sig ännu detta måleri. Här äro
tavlorna uppdelade och inramade med ornamentbårder, där
berain-och rokokomönster blandats med varandra. Förutom landskapsbilder
finnes i hans matsal en stor allegorisk framställning av Elden med
Jupiter och hans eldbärande örn på ett moln och därunder en bonde
med plog och andra agremanger, i vars hand ett solglas är den jordiska
förmedlaren av denna kraft. Det symboliska solglaset tillhör den
allmänna apparaten vid denna tid och återfinnes bl. a. i medaljkonsten.
Denna matsal är säkerligen typisk för den rike borgarens åstundan och
är en god parallell till den Gathenhielmska förstugan. Den
symmetriska strängheten bibehålles orubbad. Rummet har fyra dörrar,
men blott tre av dessa äro verkliga passager medan den fjärde kommit
till för syns skull och därvid utnyttjats till ett skåp med nedfällbar
bordsskiva. Den hamburgska kakelugnen med blåvita figurplattor,
med en mäktig skänk och höga, balusterformade ben av skinande
mässing är likaledes en företrädare av den karolinska arten. Vid sidan
av dessa eldstäder och de murade öppna spisarna med stenomfattning
är också den svartglaserade kakelugnen allmän. En praktfull sådan
pjäs i flera avsatser med konung Fredriks monogram står i
Lagerströms sängkammare på Klareberg.

Denna sängkammare har en djup alkov med upphöjt golv, som
skiljes från rummet av en bågartad, skulpturprydd öppning. En liknande
praktsängkammare låter Vollrat Tham bygga åt sig i sitt stenhus 1729.
Väggarna i detta rum äro helt boaserade med furubräder uppdelade i
fält och dekorerade i grisaille med en elegant bérainartad ornamentik,
sannolikt efter tyska förebilder. Ytterligare en intressant
rumsinredning med blandformer finnes i Gathenhielmska huset. Vävtapeternas
målningar bjuda här en utblick över parterren av en fransk
barockträdgård inramad av lambrekängskurna draperier. Eljest synas stoff-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-5/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free