- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Sjätte bandet (del XI & XII) /
156

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Villa Malta och den svenska konstnärskolonien i Rom för hundra år sedan. Av Thure Nyman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i56

Th ure Ny man

Bild 7. Gatubild från karnevalen. Ur Hjalmar Mörners Carnevale di Roma, 1820.

skildring av romerskt gatu- och krogliv under de årligen
återkommande festdagarna. Att svenskarna med liv och lust deltogo i det ena
såväl som det andra, behövde man inte betvivla, även om det inte vore
nogsamt omvittnat. Då släpptes gäcken riktigt lös, och den sorglösa
munterheten fick ta ut sin fulla rätt utan hinder och band av den
gnagande självkritiken, som i vardagslag plågade denna krets av
dilettanter med sitt tvivel på den konstnärliga kallelsen.

I tio år, från 1818 till 1828, var alltså Villa Malta Byströms och
svenskarnas högkvarter, men sistnämnda år överlät han
besittningsrätten till kronprins Ludvig av Bayern, konstnärernas vän och
mecenat, sedermera som konung skaparen av det München som än i dag
sätter sin nyklassicistiska prägel på denna stad. Under hans tid fortfor
också Villa Malta att vara ett hemvist för konstnärer såsom under
Byströms, även om de svenska målarna av naturliga skäl nu blevo
mera sällsynta gäster där.

Orsaken till denna försäljning, som han sedan ångrade djupt, var
den, att Byström börjat välva planer på att flytta hem på allvar. Man
torde knappast göra honom någon orätt, om man häri ser ett utslag
av hans ärelystnad. I Rom var han en framstående skulptör bland flera.
Så länge Thorvaldsen fanns kvar, kunde Byström aldrig uppnå den
främsta platsen. Om han än inte erkände det, så tör han ha känt det.
I Stockholm kunde ingen göra honom rangen stridig, det visste han.
Göthe var ofarlig, Fogelberg var i Rom. Där hemma skulle han bli
konstnärernas furste både genom sin talang, sina förbindelser och sin
förmögenhet. Där hade han också de flesta av sina vänner, och i deras
krets skulle han kunna föra ett liv, om möjligt ännu mera lysande än

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-6/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free