- Project Runeberg -  Svenska kulturbilder / Första utgåvan. Sjätte bandet (del XI & XII) /
221

(1929-1932) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Munkbroteatern. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Munkbrote atern

221

varit känt, nämligen »Grund Ritningen af den Nya Theattern wid
Munckbron uti Stockholm», som Nils Personne utan vidare
kommentarer avbildar i »Svenska teatern under gustavianska tidehvarfvet»,
Stockholm 1913 sid. 251, efter original i Kungl. Biblioteket. Det andra
har hamnat i en portfölj teckningar i Sjöholmsarkivet och är av allt
att döma en originalritning av Jean Erie Rehn, som på samma blad
meddelar dels en längdsektion av scen och salong, dels en tvärsektion
mot scenen med en infälld dekorationsbild, dels en avbildning av ridån,
vars dekorativa utsmyckning han tydligen själv komponerat.1

Se vi nu först på grundritningen, är det icke alldeles lätt att få den
där angivna platsindelningen att stämma med annonsens uppgifter om
biljettprisen. Salongens läktare bereder inga svårigheter, dess plats är
tydligt markerad. De sneda tvärstrecken angiver att den var indelad
i loger, som vi dock ej få tänka oss avskärmade med hela väggar utan
endast åtskilda genom låga räcken. Å radens fond är plats markerad
för den stora kungliga logen. Att en sådan inreddes markerar ett
betydligt socialt avancemang för den stenborgska skådebanan. Så länge
Gustaf III levde, lät han sin nåds sol lysa över sin främste
operasångares privata teater, trots att den beredde hans egna företag en alis
icke oförarglig konkurrens, i synnerhet sedan han från 1787 fått en
kunglig talscen med delvis samma repertoar som Stenborgs att
beskydda. Kungen nöjde sig för övrigt icke endast med denna mera
officiella loge, han lät senare reservera åt sig en liten griljerad loge, där han
anonymt kunde närvara vid spektaklet. Förmodligen var denna
placerad i prosceniet, där plats för två loger på var sida markeras på
Rehns sektion.

Vad vi skulle kalla parketten motsvaras på planen av parterre noble,
sittande parterre och seconde loge. I den citerade annonsen talas endast
om première och seconde loge, vilket tyder på att parterren från
början varit avdelad i två grupper med olika priser; benämningen loge är
ju därvid en smula oegentlig, men hade brukats redan på Stenborgs
tidigare teatrar i samma bemärkelse. Redan 1785 hade emellertid en
omgruppering av platserna ägt rum, enligt vad som framgår av
tidningarnas meddelande om abonnemangsteckning. En ytterligare
ombyggnad av salongen ägde rum 1792, då en amfiteater inrättades.

1 För hänvisning till detta blad står författaren till denna artikel i tacksamhetsskuld till
Fil. doktor C. D. Moselius. Tillstånd att reproducera det har välvilligt meddelats av ägaren
hovmarskalken greve Adam Lewenhaupt på Sjöholm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:39:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulbild/1-6/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free