- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
5

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN UNGGOTIKEN I NORDANFJÄLI.SKA NORGE.

5

de raserade katedralerna; i Stavanger finnes ännu en rad mer eller
mindre restaurerade hufvuden, liksom ock åtskilliga förvittrade ansik
ten, som tala om högmedeltidens konst, här och hvar sticka fram
ur de hvitrappade kyrkorna rundtomkring i landet. Men
hufvudkällan är dock domen i Nidaros, vår medeltids chef-d’oeuvre. På
dess konstnärliga utsmyckning har en massa händer arbetat. 1
okto-gonen och högkoret ha i brokig förvirring en öfvergangstids
konstnärer stämt möte. Vi ha en konstnär med arkaiskt allvar men utan
den energi, som ofta utmärker en öfvergangstids konst, och vi ha
konstnärer, som sträfva med att bringa lif och nytt innehåll in i de
gamla formerna. Där finnas hufvuden, som höja sig till en stark,
vild patos, under det att andra blott
göra några förtviflade grimaser.
Ilög-gotiken har en typisk representant i
västfasadens mästare.

I domkyrkan häruppe ha vi att
göra med en rad konstnärer från
medeltidens klassiska århundrade och
med många hundra af dess större och
mindre arbeten. Och dock! Hur
mycket ligger icke också här i ruin,
och hur mänga luckor nödgas man
icke söka utfylla på andra platser för
att om möjligt få en vidare bild af
vår medeltida skulpturs historia. Ett
viktigt fyllnadsmaterial äger värt land
i sina träskulpturer. Månget
spörsmål kan genom dem belysas. Man
kan klarare se stilens begynnelse i och med ingjutandet af nytt
lif i de antik-bysantinska motiven, se dess nyanser och olikartade
inflytanden utifrån. Vår träskulptur ordnar sig i lokala grupper, hvilka
man godt kan tänka sig i förbindelse med våra städers nu
tillintetgjorda monumentala stenskulptur. — En sådan liten grupp skall här
närmare behandlas. Det är en del unggotiska arbeten från
Nordan-fjällska Norge.

Nordiska museet äger en apostlafigur från V. Gausdals kyrka
(fig. i o. 2), som är ett af de allra bästa arbeten, medeltidens
plastik har skapat i Norge. Hög och lugn står aposteln med sin bok
i vänstra och helt säkert svärdet i högra handen, trampande på en
stackars ömklig varelse, det ondas representant. Statyen föreställer

Fig. 5. Hufvud från
Trondhjems domkyrka, högkorets
g c si ms.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free