- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
10

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



KULT OCH KONS’)’.

På det stora hela taget spelar dräkten under gotiken liksom
fordom under antiken en stor roll. Dà den romanska konsten
började visa tecken till lif, var det först klädedräkten som drog
uppmärksamheten till sig. Bysanz,
antikens stora konservator under
medeltiden, utöfvade just vid denna
tid stort inflytande och det just i
dräktbehandlingen. Däraf äga vi
tydliga spär i vår egen unggotiks
skulpturer. Att fà in mera lif i
veckens rörelser blef det program,
efter hvilket den nya tiden arbetade.
I alla plastiska verk från denna tid,
däri inbegripna de här behandlade,
har själfva statyen en stark
monumental bundenhet. Intet lif har
blåsts in i själfva figuren. Men
omkring denna fasta form löser då
dräkten ut sig, den blir fri och rör
sig i djupa, oroliga veck. Här
söker man en ersättning för det
lif, som man icke vägar ge at själfva
människofiguren. I vecken och deras
linjefall bli gotikens konstnärer
mästare, och däri ligger deras
starkaste insats. Och själfva stilens
stigning kan man ingenstädes följa
säkrare än just där. Hur liar icke
t. ex. höggotiken med sin lugna,
måttfulla smak satt sin prägel på
dräkten! De första strömningarna
krusa dess ytor, de stiga under
unggotiken till oroliga, djupa,
nästan knittriga veck för att så vika
för höggotikens stora runda och
fylliga linjespel, som nästan har något af böljeslagens
regelbundenhet öfver sig. Mästaren till statyerna ä Trondhjemsdomens
väst-fasad har i utpräglad grad denna höggotikens dräktbehandling, som
också bidrager till att ge dessa statyer den stora stilens säkra hållning.
Men vår mästare äger unggotikens oro och glada kärlek till stoftet.

Fig. 8. Apostlafigur från Hor g. .Vu
i Videnskabernes Selskabs samling i
Trondhjem.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free