- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
18

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



KULT OCH KONS’)’.

4) Tuppens återkomst. Jodocus knäböjer och beder om att
återfå sin kära tupp. Strax är tuppen åter hos honom. Det ser ut,
som om roffågeln återburit honom och därpå själf fallit död ned.
På den döda kroppen står nu tuppen och triumferar.

Den nedre relifen framställer två saker:

1) Djäfvulen i gestalt af en or inartad drake biter Jodocus i
hälen. Den onde passar på, då Jodocus är som ifrigast fördjupad i
sin bok och då hans ställning kommit foten att blottas.

2) Jodocus dör. Änglar tillsluta hans ögon och sätta ljus i hans
hand. Lärjungen synes här ock; han kan anses som medspelande
antingen i den ena eller andra tablån.

I jämförelse med den vidlyftiga framställningen af tuppepisoden
synes Legenda aureas omnämnande af densamma väl kort. Men
Legenda aurea är öfver 200 år äldre än vårt altarskåp. I
Nürnberger-passionalet från Koburgers officin af 1488 (sid. 276), som tillhör
samma tidsskede som altarskåpet, märkes det, att den originelle
abbo-tens förhållande till sina fjäderfän med tiden blifvit ett särskildt
omtyckt drag i hans saga. Där berättas, att han höll sig med elfva hönor
och en tupp. »Dessa blefvo honom röfvade af en örn. Och till sist
tog han tuppen och flög ett stycke bort med honom. Det blef S:t
Jobst varse och gjorde det heliga korsets tecken mot örnen och besvor
honom i Guds namn, att han skulle bringa honom hanen tillbaka
utan men. Hvilket skedde. Därpå dog örnen.»

Det är tydligt, att vår belätessnidare följt en version af legenden,
som i denna händelse öfverensstämde bättre med
Nürnberger-pas-sionalet än med Legenda aurea. Däremot är det icke sagdt, att den
honom inspirerande texten varit lika med passionalet, då i detta t. ex.
olyckan med djäfvulen-ormen icke alls är nämnd.

I Legenda aurea läste vi, att de genom fönstret sågo skeppet
närma sig. Strider det icke mot min identifiering, att de på
altarskåpsreliefen stå utanför en byggnad? Nej, så ordagrant följer icke
den primitiva konsten de texter den vill illustrera. Äfven om vår
snidares text lydt lika med Legenda aurea, så ha vi dock i vinjetten
till Koburger-pafsionalets Jodocus-legend en underrättelse om att
andra samtida konstnärer tolkade händelsen ungefär såsom
altarskåpsmästaren i Sverige. Där ser man längst till vänster en byggnad,
därefter en gråtande man — lärjungen som sörjer öfver att brödet tagit
slut — därpå Jodocus, som gifver en tiggare sista kakan, där ofvan i
luften en roffågel med en tupp, därpå en skildring af ett af Jodocus’
mirakler.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free