- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
21

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sankt Göran på Åland.

Storkyrkans Sankt Göran har alltid varit ett populärt konstverk.
Tillkommet som votivgåfva ät ett helgon, som, redan förut allmänt
dyrkadt, vunnit ytterligare anseende genom sin medverkan till segern
vid Brunkeberg, blef det under sin första tid föremål för en både
patriotiskt och religiöst färgad hyllning. Som konstverk lär det ock
ha satts i jämbredd med världens sju underverk. Om samtidens
uppfattning af dess konstvärde vittna de legender, som växte upp
omkring konstnären. Dennes faktiska namn och härkomst glömdes
bort. — Han var i verkligheten en lybeckare, Bernt Notke, som för
ett mindre antal år slagit upp sin verkstad i Stockholm, sannolikt
hitkallad enkom för S:t Görans-statyens utförande. Efter fullgjordt
värf flyttade han härifrän och framlefde sin ålderdom som en betrodd
och ärad gammal konstnär i Lybeck, där han dog antagligen år 1517.
Men detta var för alldagligt. Lybeckare, hvad var det för
märkvärdigt? Sådana säg man ju alla dar, ens granne var tysk, allehanda
krämare och handtverkare voro tyskar. Nej, den som gjort ett
sådant under måste ha kommit från konstens hufvudstad! Och konstens
hufvudstad var för den generation, som bildade legenden, icke Rom,
icke Paris, utan Antwerpen, eller som man sade Andorf. Och slik
dråplig man kunde icke heller framlefvat en lång ålderdom och dött
i frid. Till stora dåd hör ett äfventyrligt lif och en romantisk död.
Icke döden i sängen, utan för vapen. Så ympades på S:t Görans
mästare en internationell sägen om konstnären, som gjorde det
oöfverträffliga och som sedan mördades på sin arbetsgifvares befallning,
på det han icke skulle upprepa sitt storverk på annat håll.

S:t Göran var så uppskattad under 1500-talet, att han undgick
det öde som drabbade den familj af helgonbilder, som jämte honom
bebodde Storkyrkan och som ömkligen slogos i bitar af vederdöparne.
Han undgick lyckligt flera faror från skilda håll. Ännu under
1600-talets förra hälft höra vi talas godt om honom. Det är Gustaf Adolf

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free