- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
52

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



KULT OCH KONS’)’.

den, har naturligtvis varit af den allra största betydelse först och
främst för Tyskland. Sä ha icke blott andra, yngre vetenskapliga
forskare vandrat i deras spär, fortsatt och kompletterat deras verk.
Den kulthistoriska forskningen står i följd häraf ännu alltjämt
synnerligen högt i detta land, och det ej blott inom dess evangeliska
utan äfven inom dess katolska kyrka. En naturlig följd häraf har
blifvit, att de kidtuella, inklusive liturgiska, hymnologiska och
kyrkomusikaliska studierna vid flertalet tyska universitet och särskilda
prästseminarier börjat få en vikt och betydelse för prästbildningen,
som de i föregående tider alldeles saknade, och därför äfven numera
drifvas med en grundlighet och omfattning, som man blott för några
tiotal år sedan aldrig skulle kunnat drömma om.

Detta har dock tvifvelsutan icke minst sin orsak i den
betydelsefulla praktiskt kidtuella och speciellt kyrkomusikaliska rörelse, som
framkallats genom de märkliga resultaten af förenämnda
kulthistoriska forskning. Man hade nämligen till sin förvåning funnit, att
den evangeliska kulten före »upplysningstidehvarfvets» nedbrytande
och ombildande framfart på alla dess områden hade både i liturgiskt,
hymnologiskt och kyrkomusikaliskt hänseende ägt gedigna och sköna
kultuella skatter, hvilkas höga inre kristliga och konstnärliga värde
framstod sä mycket skönare och bjärtare, ju längre och grundligare
man jämförde dem med den nakna torftigheten, den magra torrheten
och den stela enformigheten i kulten sådan den blifvit och då var.

Så uppkom en reformrörelse, som efter hand växte sig allt
starkare och vann allt större utbredning, buren som den var af en djup
underström af nyvaknadt äkta kristligt och kyrkligt sinne. Häraf
framkallades energiska sträfvanden för en grundlig revidering af alla
de då gällande, kultens innehåll, gäng och form bestämmande
kyrkliga böckerna: Agenda ( vår »kyrkohandbok»), Gesangbuch (= vår
»psalmbok») och Choralbuch. Naturligtvis mötte dessa
reformsträf-vanden till en början i vida, strängt konservativa kretsar och
landsdelar starkt och segt motstånd.

Främst i reformarbetet gick Bayerns evangeliska kyrka. Där
blefvo redan tidigt alla de nämnda kyrkliga böckerna grundligt
omarbetade i närmare anslutning till den äldre luterska kyrkans
kultuella former. I åtskilliga andra tyska länder och landsdelar följde
man något betänksammare efter. Preussens stora unerade kyrka fick
1894 en ny, på alternativ synnerligen rik och i mänga hänseenden
förträfflig »Agenda». De liturgiska, hymnologiska och
kyrkomusika-liska idéer och principer, som ligga till grund för hela denna märk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free