- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
75

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STOCKHOLMSUTSTÄLLNINGEN.

75

ning som på de ofvan omtalade Storkyrko-bilderna. Stilen är
densamma, måtten ungefär lika och plattan liksom de sex i Storkyrkan
upptill krenelerad. Det förefaller sålunda som gifvet, att de senare
måste vara arbetade i anslutning till de förra eller tvärtom. Och
dä det knappast är troligt, att samma personer låta utföra två
votiv-bilder åt samma helgon i olika delar af samma kyrka, synes det i
högsta grad antagligt, att våra sex reliefer stått i något slags
samband med den stora statyn. Kanske hafva de varit placerade som
figural ornering öfver S:t Görans altare och afsett att återgifva scener
ur hans martyrium, under det att den stora ryttargruppen och hans
reliefer (ty pä prinsessans sockel finnes plats för flera, nu förlorade)
skildrade drakstriden och därmed förknippade händelser? Kanske
ornerade våra plattor ett skrank, som afskilt ett möjligen befintligt
S:t Göranskor från den öfriga kyrkan? Intet af detta är möjligt.
Ett altarskåp kunna de svårligen tillhört. Virket i reliefernas
om-ramning är därtill för groft. Och då reliefraden för ett halft år sedan
nedtogs från väggen, visade sig därjämte, att den mot väggen vända
sidan icke var afsedd att ses. Om ett skrank, synligt från båda sidor,
kan således ej heller vara fråga.

Men en jämförelse med den nämnda reliefen på prinsessans sockel
lämnar oss en antydan om, hvar vi måste tänka oss platsen för
Stor-kyrko-plattorna. — —»

Att den kolossala ryttarbilden icke kunnat stå direkt pä
kyrk-golfvet behöfver knappast påpekas. Han har sålunda haft ett
underlag, en sockel, och det är som ornerande element å denna vi hafva
all anledning att tänka oss reliefplattorna placerade — ett antagande,
som i sin mån bekräftas äfven af den omständigheten, att det bland
till S:t Göransstatyn hörande lösa delar, förvarade i Historiska museet,
äfven finnes en fial af samma utseende och storlek som fialerna på
Storkyrkans reliefrad. — — —»

Till detta år 1903 skrifna må nu läggas ett senare funnet bidrag.
I Peringskölds Stockholmia illustrata förekommer bland
förteckningen öfver Storkyrkans epitafier följande ord:

»Öfwer gamble Sakerstyedören på de gamble Taflorne — Sten Sture
Riddr .... Ingeborg — inemot ändan under en historia — Här schal
he de afgot anbeden un de dlinen Nem den tempel dale.»

De »gamble Taflorne» öfver »gamble Sakerstyedören» äro
tydligtvis = S. Göransrelieferna pius de därtill hörande vapensköldarna.
Sten Stures och Fru. Ingeborgs namn finnas ännu i reliefskrift

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free