- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
138

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7 138 KULT OCH KONST."

S. Maria Magdalena; smörjelseburken, ett minne från hennes syndiga
världslif, men tillika ett minne af det tillfälle, dä hon ingned Herrens
fötter med kostelig olja, är hennes attribut. Från högra tinningen
ha ett par långa lockar krupit fram. Eljest är håret fängsladt under
hucklet. Men lockarna skola helst synas på hennes porträtt. Det
var de, som smyckade hennes skönhet under den världsliga tiden
och med dem hon torkade Kristi fötter i Simon fariséens hus.
(Uppsala domkyrkas sydportal äger ock en Maria Magdalena-bild,
med långa flätor och salv-kruka). Bilden är skuren i den blida lugna
stil, som utmärker en grupp liibecker-skulpturer på 1400-talets senare
hälft. Kanske är hon inhemskt arbete.

I de nordtyska skolor, som äro af största
betydelsen för den svenska konsten under
katolicismens sista tid, finnes i början af 1500-talet en
riktning, för hvilken rörelsens återgifvande är
hufvudsaken. Dess mest bekanta representanter äro
Claus Berg och Benedikt Dreyer.* För en
organisk uppfattning af den mänskliga anatomien ha
dessa ett så stort förstående att man i dem bör
hälsa de första spåren af renässanskonst under
italienskt (medelbart) inflytande. Hvar Stora Abys
altarskåp än må vara tillverkadt, så göra dock
dess rörliga helgon vid en hastig blick intryck
af sammanhang med nämnda nordtyska riktning.
Nunnan med det bekymrade gumansiktet i fig.
4, som bär en monstrans i handen och har en
hind vid sina fötter, är vår svenska Sankta Karin,
Birgittas dotter. Det berättas, att en italiensk
kavaljer lagt sig i bakhåll för att öfverrumpla
den unga svenska nunnan, då hon befann sig pä
resa. Strax innan hon passerade förbi, kommer
emellertid en hjort löpande. Den jaktintresserade
förföraren lockas att förfölja djuret och glömmer att lura pä Karin.
Den fara, som dottern lupit, uppenbarades för modern pä gudomlig
väg. Därför är hinden Katarinas attribut. Vidare förtäljes det, att
Karin på sin dödsbädd hade sådana magplågor, att hon icke kunde
mottaga sakramentet. På hennes begäran visade henne dock en präst
monstransen med den invigda oblaten, som hon på det sättet, ge-

Fig. 4. Katharina af
Vadstena från Stora
Åby kyrka.

* Afbildningar af deras arbeten i Goldschmidt, Lübccker Malerei und Plastik, och i
Becket, Danske Altartavler.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free