- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
154

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7 154

KULT OCH KONST."

mjukt flytande, och att hastigheten påskyndas i förhållande till
noternas större antal (sä t. ex. de fem tonerna pä första stafvelsen
i ordet »svarta», första notraden, hastigare än de tre på ordet >■stoft").
Vackert är att vid långa melismer något ritar derå mot slutet!

5) När sången rör sig ».syllabiskt» (en ton pr stafvelse), må man
ej låta tonerna på hvarje stafvelse blifva precis lika långa (ungefär
som vid en släpigt sjungen Hæffnersk koral) utan växla naturligt
efter hvarje stafvelses kvantitet.

6) De små kraftiga kommatecknen ofvan notraden angifva
platserna för uppehållen (i gregoriansk sång förekomma inga pauser;
i stället för sådana användes i äldre tider ett streck tvärs öfver
notplanet), och böra dessa noga iakttagas, stundom längre, stundom
kortare.

7) Vid utförande i unison och flerstämmig kor måste härofvan
gifna anvisningar lika noga iakttagas (allt beror härvid på en fast
och energisk dirigering samt nödig träning), endast att tempot
modereras och lämpas efter rummet, hvarvid dock bör väl märkas, att
vid sång i stora, höga kyrkor uppehållens behöriga iakttagande spela
större roll än tempot för sångens goda uppfattande.

8) Slutligen må man med en smula tålamod sätta sig in 1
musiken och dess rätta utförande. Vi våga f örutsäga, att man ej
skall ångra därpå nedlagdt arbete utan finna, att gregoriansk sång
ännu väl låter sig höras och njutas, om än dess skönhet är af annan
art än den moderna musikens lättare former. Det är helig musik.

Om någon skulle stöta sig på, att musiken till denna »Cantus
funebris» icke blifvit framställd i modernt taktmässig form — såsom,
altarsången oafsedt, skett i »Musiken till Svenska Mässan» — sä
svara vi, att äkta gregoriansk sång svårligen låter sig intvingas i
modern taktform och därigenom afgjordt förlorar mycket af sin
originella karaktär, ja af sin musikaliska finhet och »charme».

Richard Norén.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free