- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
233

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Böeker och tidskrifter.

Wilhelm Bergsten: En konstnärsmonografi öfver Per Hörberg.

(Nordin & Josephson, Stockholm.)

Under den onekligen nägot egendomliga titel, som läses här
ofvan, har nu redan sedan två är tillbaka förelegat en skildring af
den ärlige svenske bonde, som lika litet som både större och mindre
förmågor före och efter hans dagar kunnat undgä ödet att af en
beundrande samtid och eftervärld jämställas med Apelles och Rafael
— om ocksä naturligtvis illvilliga kättare inte saknats med mer eller
mindre aktningsfulla reservationer mot de lofsjungande körernas
glori-fikation. Hvad de nu nämnda saligt afsomnade herrar Apelles och
Rafael kunnat säga om detta, torde vara svårt att numera yttra sig om
och kunna vi för öfrigt lämna åt sitt värde. Då är det i förbindelse
med namnet af en tredje stor konstnärs furste, kanske det mest
strålande ljuset också i den stora konstens monopoliserade
konstellationer, som Hörberg intresserar mer — Rembrandt. Lämna alla
jämförelser å sido - det är dock en viss mer eller mindre uppenbar
valfrändskap mellan dessa två, den jättestore och den lille. Som
ljusdunklets, den själiska innerlighetens icke ropandes röst, men ödmjuke
och stillfärdige förkunnare af färgens mystiska evangelium i den
nyklas-sicistiska stenåldern är det, som Hörberg, »den svenske Rembrandt» —
stora ord! — intar sin plats i svensk konsthistoria. Kanske fängslar han
mest som psykologiskt fenomen, som naturgeniet, det där aldrig fick
tillfälle att växa ut till hvad det måhända var mäktigt, som källådern,
framsprungen genom någon akt af drifvande inre nödvändighet ur den
underliga svenska jorden, och det är väl förnämligast mer eller mindre
omedvetet ställandet under en dylik synvinkel, som Hörberg har att
tacka för sin berömmelse och en popularitet, som endast kommit få af
våra äldre konstnärer till del. Hur mänga måste ocksä icke de vara, för
hvilka Hörberg icke blir annat än bondmålaren utan kunskaper och
utan »vacker style» och som inför honom blott skaka pä hufvudet eller
slå sig för sitt bröst. För att tränga in i den hörbergska konstens
rike — inte nägot underland med öfverväldigande, oanade rikedomar,
men rikt nog att kunna ge någon lön för omaket — måste man
sannerligen mottaga det såsom ett barn, annars kommer man aldrig
därin.

Försöket att i möjligaste män gifva en sann och opartisk bild
af. hvad Hörberg varit och väl ännu oftare icke varit, har utgjort
målet för förf. till föreliggande arbete. Att han gått till verket med
all oväld och nykter blick — äfven där man nog kan märka att det kos-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:21:33 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kult-konst/1906/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free