- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1906 /
278

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

278

k.uI.t och konst.

hvad som ännu finns att rädda, och min princip blir då denna:
framkalla och vidmakthåll! Framkalla med försiktighet, och där något
nytt måste insättas för att vidmakthålla det gamla, bör det nya
märkas med tydlig, men ej störande karaktär.

Jag kan slutligen ej neka mig nöjet tillägga några ord, som
måhända kunna ytterligare med ett exempel belysa min nämnda princip:

Hvad som för alltid är förloradt kan ej återställas (restaureras).
En hvalfmålning, som blifvit ommålad eller påmålad, har fått det nya
för alltid inkorporeradt med det gamla och kan ej mer skiljas. När
det däremot blir fråga om en oljemålning, kunna vi ännu hoppas på
återställande. Den har kanske blifvit öfvermålad i senare tid, och det
undre lagret är i allmänhet benhårdt och upplöses ej så lätt som
det öfre.

Denna pamålning är ofta gjord af pietetslösa handtverkare, döljer
kanhända ett viktigt historiskt porträtt och vilseleder kommande tiders
uppfattning af den det föreställer.

Ja, ett så viktigt historiskt dokument som Gustaf Vasas porträtt i
Uppsala universitet får ju gälla som det enda riktiga af honom som
det nu ser ut (gubben på våra riksbankssedlar)- Och dock äro
kinder, näsa, panna och bakgrund alldeles öfvcrmålade, måhända för att
dölja någon liten spricka eller skavank. Här kunde emellertid
öfver-målningen tagas bort af kompetent person (konservatorn vid vårt
nationalmuseum), och vi finge tillbaka Gustaf Vasa sådan han blef
målad (1542?) — jag minns ej riktigt årtalet. Vi äro tacksamma för
att fä det tillbaka med både sprickor och skavank. Är det något
viktigt bortfallet, står det hvarjom och enom fritt att på annan duk
återställa enligt sin uppfattning, bäst han gitter.

Detta är en ropandes röst i öknen, min käre docent. Ty hvem
får inom de bestämmande representativa myndigheterna föra de
bildande konsternas runor här i landet?

Eder
Zorn.

Till diskussionen slöt sig den dagen efteråt af Urd anordnade
förevisningen utaf Trefaldighetskyrkan och Vaksala kyrka samt
Uppsala slott. Då härvid de principiella restaureringsfrågorna dock kommo
föga på tal, afsluta vi härmed referatet, men påpeka tillika, att
tidskriften alltjämt, så långt utrymmet tillåter, står öppen för inlägg i
frågan. Red.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1906/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free