- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
16

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

KUI.T OCH KONST.

alla, den vers som är konstituerad af hvad jag i det föregående
kallat den vanliga perioden. Det var i och med denna vi först
mötte en period- och strofbildning i egentligaste mening, genom
motsättningen mellan fulla och tänjda verser (de senare enligt schemat
med 7 stafvelser). Emellertid måste i själfva verket äfven de nyss
anförda jämna versraderna vid ett föredragande, som bortser från
schemat, läsas såsom tänjda, med en öfverskjutande sänkningsstafvelse
inne i versen. — Psalmens versslag i dess regelbundna form är
högtidligt, men något tungt. Jag har mig ej bekant, att det i vår
litteratur erhållit någon större användning (finnes hos Karlfeldt), oaktadt
den spridning som denna art af dubbelperiod haft i
medeltidsdiktningen.

Trots en viss formell likhet i anordningen har således denna för
sig själf stående psalm ingen egentlig gemenskap med den stora
grupp psalmer, som nu skall behandlas, och inom hvilken man finner
särskildt ett i psalmdiktningen ofta användt versslag. Hvad som här
bestämmer versformen är den vanliga perioden (uppträdande såsom
dubbelperiod). Då denna, såsom redan framhållits, under
medeltiden var det viktigaste strofbildande elementet och ofta möter såväl
i folkvisa som konstdikt, kan jag rörande dess art hänvisa till hvad
förut sid. 164 och 165 blifvit framställdt.

I några psalmer består strofen af 2 dubbelperioder. Så i psalmen
O Herre gud tijn helga ord (G. psb. n:r 222), hvars första strof
lyder:

O Herre gud tijn helga ord,
haffua förgäten leghat,
och til ey litit sielamord,
lenge wordit förteghat,
vp war kommit j samma stadh,
menniskio tant och ära,
then scrifften oss förkasta badh,
och widh gudz ord oss nära.

Af denna framgår, att det jambiska schemat endast i viss mån
kommer till synes, under det att stafvelseräkningen noggrannare
blifvit iakttagen. Emellertid är den i psalmens fortsättning ej alltid
bevarad. De af schemat fordrade 8 stafvelserna i udda verser (fulla)
och 7 stafvelserna i jämna (tänjda) äro i några fall öfverskridna,
vanligen genom en tillkommen sänkning med ë. Endast en gäng
förekomma 2 öfverskjutande stafvelser, nämligen i strof 4, vers 5:

hans helligä ord j liwsët Igen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free