Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
IOO
KULT OCH KONST.
tade, att den sägen en gång skulle utbilda sig, att han, jätten, byggt
kyrkan och sedan — af skäl, som byggmästaren redan hade färdiga
åt sägnen — sökte störta sitt verk i grus. Och icke skulle sägnen
om att jätten Finn från Helgonabacken och diakonen Laurentius
frän Rom hade byggt kyrkan kunnat uppstå hvarken före eller under
eller kort efter kyrkans byggande. Nej, sägnen tillhör utan gensägelse
en långt senare tid, då den muntliga traditionen om kyrkans
byggmästare hade förstummats, då man icke längre förstod kryptans
mystiska dunkel utan tänkte sig henne såsom ett tillhåll för jättar
och troll.
Förf. framdrar som jämförelse den s. k. »Kathoveddören» i Ribe
—• ett typiskt exempel, som just visar haltlösheten i förf:s teori.
Liksom Finnsägnen i tider af okunnighet vuxit upp kring de tre
figurerna i Lunds krypta, har den konstnär, som i Ribe framställt
ett lejonhufvud, blifvit missförstådd af den okunniga befolkningen,
som ej ens visste, hvad ett lejon var, än mindre huru det såg ut, och
så tog lejonhufvudet för ett katthufvud. Skillnaden är blott, att
man kan tänka sig denna föreställning hafva uppstått redan samma
dag lejonhufvudet sattes upp på porten, medan sägnen i Lund måste
hafva kräft århundraden för sin uppkomst och utveckling och aldrig
kan tillskrifvas den tid, då bilderna uppsattes, än mindre den man,
som gaf dem gestalt.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>