- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
112

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ii 6

kult och konst.

broder Nardo ensam utfört alla freskerna i Cappella Strozzi.1 Frågan
är synnerligen vansklig att säkert afgöra, då något signeradt eller
dokumentariskt fastställdt arbete af Nardo tillsvidare icke
framkommit. Må vi då först taga reda pä huru Ghiberti uttrycker sig.

Sedan han omtalat Orcagnas tabernakel i Or San Michele, freskerna
i koret i S:ta Maria Novella (sedermera öfvermålade af Ghirlandajo) samt
andra, numera förstörda målningar i S:ta Croce, S:ta Maria dei Servi och
S. Agostino (el. S:to Spirito) fortsätter Ghiberti: »Han hade tre bröder:
En var Nardo: Hos predikarmunkarna utförde han Helveteskapellet,
som familjen Strozzi lät utföra, och följde därvid hvad Dante skref i
’Inferno’».2

Ghibertis något sväfvande uttryckssätt kan visserligen tolkas
såsom ett vittnesbörd om att Nardo målat familjen Strozzis
kapell, men rätt egendomligt är det, att han uppkallar kapellet efter
en särskild målning där — helvetesframställningen — och icke med
ett ord omnämner de två andra stora freskerna, Yttersta domen
och Paradiset, som dock sannolikt alltid ägt ett större konstnärligt
värde än den kartartade framställningen af helvetet. Sammanställer
man detta Ghibertis ensidiga framhäfvande af helvetesfresken med
Billis och Vasaris uppgifter, enligt hvilka Nardo endast målade
helvetet i Strozzi-kapellet, så måste man onekligen spörja, om bindande
skäl föreligga för hänförande af alla målningarna i Cappella Strozzi
till Nardo. Svaret på frågan kan utfalla olika, beroende på hvilken
betydelse man vill tillmäta Ghibertis sväfvande utsaga. I alla fall
torde denna icke kunna tagas såsom en säker, positiv utgångspunkt,
då det gäller att särskilja Nardos arbeten från hans broder Orcagnas.
Vi måste välja en annan väg, ett mera konstvetenskapligt
tillvägagängs-sätt, sökande först uppdraga de karakteristiska linjerna i Orcagnas
konstnärspersonlighet för att sedan om möjligt nä en riktig
föreställning om brodern Nardos verk.

De taflor, som hittills tillskrifvits Orcagna, äro icke många,
och af dem torde knappast mer än tvä hålla stånd inför en noggrann
stilkritisk undersökning. Man kunde tycka, att det dä borde vara
relativt enkelt att klart och säkert begränsa Orcagnas personliga stil i
förhållande till andra målares, och att hans konst knappast skulle erbjuda

1 Jfr. F. Wickhoff, Die Zeit des Guido von Siena, Mitteilungen des rnstiluts fiir
österr. Geschichtsforschung Bd X. samt W. Suida, Florentinische Maler tim die Mitte des
XIV. Jahrhunderts. (Strassburg, 1905). Kapitlen om Andrea Orcagna och Nardo di Cione.

2 Lorenzo Ghiberti, Cominentarj, edit. Frey. Berlin 1S86: »Ebbe tre fratelli:
Luno fue Nardo: Ne frati Predicalori fece la cappella dellonferno, che fece la famiglia
degli Strogi: segui tantoquanto scrisse Dante in detto Inferno».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free