- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
113

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

målningar af orcagna och hans bröder nardo och jacopo. i i 5

något problem för en stilkritisk undersökning. Emellertid torde
hans målade ceuvre icke vara uttömdt med de hittills kända verken.
Vi bli strax i tillfälle att framföra ett par förbisedda målningar, och
dessutom finnas en hel mängd taflor, hvilka s. a. s. ligga på periferien
af Orcagnas konstnärsskap, arbeten, som i stilistiskt afseende ansluta
sig till målarens säkra verk, utan att nå deras kvalitativa nivå. Det
är hufvudsakligen dessa, som göra spörsmålet inveckladt.

Innan vi öfvergå till bildgranskningen, måste några historiska och
kronologiska uppgifter förutskickas.

Andrea Orcagna upptages bland Medici & Speziali* år 1344 och
stenhuggareskrået år 1352. Han utnämnes till Capo Maestro för
byggnadsverksamheten vid Or San Michele år 1355; uppgör ett förslag till
domfasad i Florens 1356; kallas till Orvieto i och för dombyggnaden
1358; vistas där med länga afbrott ända till september 1360, då
hans kontrakt löses. Ären 1364—67 synes han varit verksam vid
dom-byggnaden i Florens. Sistnämnda är mottager han äfven beställning
på en S. Matteusbild för Or San Michele, men kan i följd af
sjukdom icke fullborda denna. Han dör troligen 1368. Den nämnda
bilden fullbordas af Andreas yngre broder Jacopo di Cione.

Nardo di Cione förekommer bland Medici & Speziali år 1345 och i
stenhuggareskrået år 1355. Dokumentariskt fastställda arbeten af honom
äro endast de numera förstörda takmålningarna i oratoriet vid
Bi-gallo, utförda 1363. Nardo är svårt sjuk och uppgör sitt testamente
i mars 1365; troligen dör han samma är eller i början af följande år.

Jacopo di Cione, den tredje brodern, framträder såsom
själfständig konstnär först efter de tvä äldre brödernas död. Han mottager år
1368 uppdraget att fullborda den ofvan omtalade Matteusbilden, som
ursprungligen beställts hos Andrea Orcagna. Samma år inträder
han bland Medici & Speziali; 1389 målar han några marmorstatyer
för domen; sista gången omnämnes han i ett dokument af år
1394-

Af Nardo känna vi som sagdt intet säkert arbete. Af Jacopo
något mera, d. v. s. ett partiellt arbete: Matteusbilden, som han
fullbordade efter Andreas död, och hvilken med hela S:ta Maria
Nuova-samlingen öfvergått till Uffizierna. Granskad med urskillning, borde
denna sålunda kunna bilda en utgångspunkt vid bedömandet af
Jaco-pos stil och uttryckssätt.

* Läkare- och apotekareskrået, som alla målare tillhörde på 1300-talet. — De här
meddelade kronologiska uppgifterna äro hämtade ur Milanesis anmärkningar till
Vasari, ur Milanesis »Nouvi documenti», samt ur C. Frey: Loggia de Lanzi.

Kult och konst 1907.

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free