- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
114

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ii 6

kult och konst.

Vi känna sålunda tre bröder, Andrea, Nardo och Jacopo di
Cione, alla målare. De två förstnämnda synas varit ungefär
jämnåriga; åtminstone inskrifvas de successiva år (1344 och 1345) såsom
själfständiga målare bland Medici & Speziali och sluta sina
lefnads-banor med endast ett par års mellanrum (resp. 1367—68 och
och 1365—66). Beträffande den tredje brodern veta vi blott, att han
först efter de två äldres död inskrifves bland Medici & Speciali (1368).

Med kännedom om de patriarkaliska förhållanden, som voro
rådande i dåtida konstnärskretsar, och särskildt i betraktande af
släkt- och familjetraditionernas stora betydelse för konstnärernas
tekniska såväl som för deras stilistiska utbildning, ha vi skäl att
antaga, att de tre brödernas frändskap i afseende å kostnärligt
uttryckssätt var mycket intim. Troligen ha de åtminstone periodvis
arbetat tillsammans och hållit gemensam bottega. Beställningarna
voro ju äfven ofta af den omfattning, att det kräfdes flera tränade
talanger för att fullborda dem; det var då af särskild vikt för
målare med likartadt uttryckssätt att samarbeta.

Till en början torde det hufvudsakligen varit de två äldre
bröderna, Andrea och Nardo, som arbetade tillsammans och stodo i
konstnärlig växelverkan med hvarandra. Den yngste brodern, Jacopo,
synes framträda ur gesällhopen först sedan de äldre slutat sin
verksamhet. Den ojämförligt ryktbaraste af de tre är Andrea. lian
prisas såsom en hög och ädel mästare af de gamla författarna, under
det att Nardo och Jacopo endast omtalas i egenskap af hans bröder.
Det är då antagligt, att Andrea till en början angaf stil och ton i
ateliern, men blott intill en viss tid, ty under senare delen af sitt lif
var han strängt upptagen af skulpturala och arkitektoniska arbeten.

Det anförda må tjäna såsom en belysning af de principer, som
i det följande skola läggas till grund för grupperingen af en mängd
orcagneska målningar. Till den första gruppen måste då hänföras
de få målningar, som helt (såväl formellt som kvalitativt) ansluta
till Andrea Orcagnas signerade bild. Till den andra gruppen bilder,
som visserligen förete nära stilfrändskap med Orcagnas säkra verk
och äfven utmärka sig genom hög konstnärlig kvalitet, men dock
icke med visshet kunna tillskrifvas Andrea på grund af vissa
typologiska afvikelser. Det ligger nära till hands att antaga, att Nardo
här medverkat. Afståndet från dessa till målningarna i den tredje
gruppen, som med största sannolikhet innehåller Nardos fullt egen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free