- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
129

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

målningar af orcagna och hans bröder nardo och jacopo. 12g

passionerad svärmare med smalt ansikte, inramadt af långa,
beck-svarta lockar, med stor, böjd näsa och ett dystert uttryck i de djupa
ögonen. Man ville dä gärna draga den slutsatsen, att äfven målaren
varit identisk.

Veckbehandlingen i de sittande männens mantlar företer den
breda, plastiska draperingskonst, som vi ha skäl att vänta i ett
arbete af Orcagna. Gestalternas form- och beröringsvärden kunde
knappast vara högre utvecklade. Alla dessa apostlar tillhöra en
människoras, som måste injaga respekt och vördnad, emedan den äger
en starkare och enhetligare lifsform än den vi vant oss vid.

Då inga stilkritiska skäl föreligga för att frånkänna Andrea
Orcagna denna Yttersta dom, eller åtminstone det parti däraf, som
senast beskrifvits, kunna vi icke följa dem, som på grund af det
tidigare citerade yttrandet af Ghiberti tillskrifva hela
freskodekorationen i Cappella Strozzi Orcagnas broder Nardo. Det nämndes redan,
att Ghibertis uttryckssätt är för obestämdt för att i och för sig kunna
tjäna såsom en säker positiv grund för uppbyggande af Nardos
æuvre, vi måste söka denna genom stilanalys.

Resultatet, som vi hittills nått, torde kunna sammanfattas
sålunda: Utom i Orcagnas säkra arbeten, till hvilka vi räkna alla de
i afd. I omnämnda bilderna, möta vi hans figurstil och hans plastiska
draperingskonst i trefigursbilden i London och i Yttersta domen i
Capp. Strozzi, men såväl i det ena som i det andra af dessa verk kan
man spåra typologiska afvikelser från Orcagnas norm; det är därför
sannolikt, att Nardo här medarbetat. Troligen har Nardo äfven målat

helvetet och större delen af paradiset i Cappella Strozzi.

* *

III.

I nära stilistiskt samband med freskerna i Cappella Strozzi står
en bild, framställande Marias kröning, hvilken tillhör Jonides
Collec-tion i South Kensington-Museet i London.

Bilden är rätt väl bekant i den konsthistoriska litteraturen, den
har omnämnts af flere forskare, såsom Schubring, Witzthum, Suida
o. a., men — mirabile dictu —- alltid i samband med Bernardo Daddi.
Kanske beror det på att ingen af dessa forskare, sett originalet, då
de med oförskräckthet uttalade sig för Bernardo Daddi.* Enligt

* Jfr Georg Graf Witzthum, Bernardo Daddi. Leipzig 1903.
Kult och konst. 1907.

9

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free