- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
182

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i ;182

kult och konst.

blef svaret, >;du är icke kristen utan ciceronian, ty där din skatt är,
där är också ditt hjärta.» Därpå greps han och tuktades så hårdt, att
märken syntes, när han vaknade. Från den stunden läste han endast
den heliga skrift.

Erasmus, som gifvit ut hans verk. vill emellertid icke tro pa denna
fabel, ty han finner ingen synd i studierna. För resten», säger ban,
Ȋr Hieronymus ingen ciceronian. Cicero talar, men Hieronymus
åskar och blixtrar. Vi beundra språket hos den ene, men hos den
andre både språket och hjärtat (pectus)».

Detta är olikheten mellan humanisten och kyrkofadern. En annan
är den senares fantastiska helighetsbegrepp, som låter honom fälla det
i våra öron underligt klingande ordet: En vuxen jungfru skall icke bada.

Hieronymus dog 420 som »ecclesiasticorum lumen magistrorum»
och »doctor maximus».

Denne sällsamme man hade egenskaper, som i hög grad måste
sysselsätta fantasien, särskildt den konstnärligt skapande. Det är i
synnerhet den germanska renässansens målare som ofta framställt
hans bild, sannolikt stundom påverkade af hans skrifter, som
utkommit i öfversättning af Erasmus hos Froben 1516. Erasmus
beundrade honom mycket och kallade honom »en flod af guld». Det
synes emellertid som om renässansens människor mera uppskattat hans
lärdom än hans kristendom och hellre framställt studiehelgonet än
asketen. Åtminstone äro taflorna med Hieronymus i sin
studiekammare de vanligaste, medan de som framställa späkningen i öknen
eller episoden med lejonet äro något mera sällsynta.

Dtirer har behandlat ämnet både som kopparstick och som
mäl-11 in g, den senare numera i Lissabons museum, det förra bekant och
beundradt i tusentals reproduktioner. Samtidigt eller före honom har
Quinten Matsys i Antwerpen framställt samma sak, ehuru hans
original tyvärr gått förloradt. Lyckligtvis känna vi det indirekt genom
en mängd efterbildningar, af hvilka de bästa äro utförda af hans
lärjungar Jan Matsys och Marinus van Roymesvale. Vi hafva ett
godt exemplar af Marinus i Stockholm, andra finnas i Berlin, W ien,
London, Florens m. fl. ställen. Waagen trodde sig en gång ha
funnit prototypen i Turin, Gall. d’Arrache, men denna samling är länge
sedan upplöst, och spåren förlora sig i Paris.* Motivet har för
öfrigt behandlats af mästare ur högst skilda skolor;** dock har södern

* Le Figaro, d. 9. 5. 1906 nämner en Philosophe en meditation af Q. Matsys vid
vente Kmile Gavet.

** Se en minatyr i M. S. n:o. 166., Fonds Fraptgais, Bibi. Xat. af den andra
handen i Les Très Riches Heures (Tean 1. Hermann de Liinbourg).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free