- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
186

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i ;86 kult och konst.

som är förgängelsens
attribut, det groft hoptimrade
krucifix som han håller i
handen, allt har han glömt i
hänförelsens ögonblick. Äfven
koloriten är typiskt spansk,
den är varm, men tragisk
med starka motsättningar.
Den mästerligt studerade
åldrade och skrumpna
asketfigu-ren med dess nakna
öfver-kropp och röda mantel
af-tecknar sig mot en kolsvart
fond, utan spår af
differentiering, hvarken kammare
eller landskap, endast
gifvande den djupa dystra
grundtonen åt verket.

Något liknande ger oss
Ribera, ehuru det hos honom
mera är andakten som
öfverväger. Hans tafla i Prado
visar oss helgonet med
sammanknäppta händer, ödmjukt böjd inför den heliga skrift. Samma
mörka fond, om möjligt svartare än hos Pereda, såsom är att vänta
af denne Caravaggios efterföljare. Ett annat exemplar i Milano
varierar temat med begrundan af dödskallen.

Ännu en spanjor: El Greco. Denne excentriske konstnär står i
viss mån utan motstycke i sin tid, och man frestas ibland att
jämföra honom med de urgamla freskomålarna på hans fäderneö Kreta,
under 2:a årtusendet f. Kr. eller bysantinska mosaiker, hvilka blandade
den högsta kultur med barbari. En främling utan släktskap med
den kristna traditionen kunde han tillägna sig dess formler, men dref
den spanska extasen till österländsk fanatism. Spöklika, onaturligt
afmagrade och med ögon som glödande eldkol stiga oss hans figurer
till mötes, stundom vridande sig som i konvulsioner. Hans
Hiero-nymus är en förbränd åldring med hud, som stramar åt knotorna, och
hvitt skägg, som räcker långt nedåt bröstet. Sådan se vi honom i
Köpenhamn och i London. På närmare håll kunna vi studera honom
i Thielska galleriet i Stockholm. Där är han inbegripen i den gräns-

Pereda.

Madrid, Prado.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free