- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
223

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

versarterna i olaus petris psalmbok.

22r

Herre med tinom anda oss ey förlåt,
then som lärer halla thet retta mååt.

Men konsekvent använda äro de icke.

I n:r 159 i N. psb. har Wallin omarbetat de båda första
helstroferna till en samt sedan tillagt två själfständiga strofer. Han
har genomfört ett strängt enhetligt schema, där första och tredje
verserna äro jambiska 5-takter, och där y.e versen blifvit ökad till
likhet med den 8:e (v. 7 med dålig rytmisering), hvarjämte ett nytt
omkväde införts.

Psalmen Gläd tich tu helga Christenheet (G. psb. n:r 124)
är grundad på medeltidshymnen Gaude visceribus under inflytande
af en inhemsk latinsk sång Missus Gabriel.* Den äldre af dessa
hymner är byggd på ett horatianskt versmått och den yngre på en
sekvensvers, hvadan den svenska psalmens meter är oberoende af
direkt förebild. Första strofen lyder:

Gläd tich tu helga Christenheet,

aff gudz stora krafft, miskund och godheet,

at then som evig är,

vtwalde een iungfru skäär,

aff henne lät sich födhas här.

Strofbyggnaden är tydlig. Först har man en period, som består af
en’ vanlig 8-stafving och en 10-stafving, sedan en andra period, som
bestar af en 6-stafving, en 7-stafving och en 8-stafving. Alla ha
manliga rim, och stafvelseräkningen är noga iakttagen. Emellertid
har en något olika uppfattning af vissa verser gjort sig gällande.
Högmarck och Wallin ha uppfattat första perioden såsom vanlig
hymnvers, i hvilket fall andra raden hos Olaus Petri blir en 4-takt
med 2 dubbla sänkningar och icke en 5-takt. (I G. psb. är i denna
rad stafvelseantalet ofta ändradt utan någon regel.) Strofens 4:e
rad är enligt Högmarck full, enligt Wallin stympad (i likhet med
3:e raden.) Hos Olaus Petri kan den i själfva verket än läsas såsom
trokeisk 4-takt, än såsom jambisk 3-takt med en dubbel sänkning.
Bearbetningen för N. psb. (n:r 59) lämnar föga kvar af Olaus Petris
psalm, som i sin helhet är en medeltidsmässig hymn till jungfru Maria.

Psalmen O rene gudz lamb, oskyldig (N. psb. n:r 94) är en
öfversättning af Decii rimmade Agnus Dei på tyska. Verserna äro
allesammans tänjda, och strofen är indelad i en dubbelperiod, en

* Se Beckman s. 184.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free