- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
324

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

324

KUI.T OCH KONST.

Kuinten Massys F 1513 är helt ovanlig för Quinten (han signerar alltid Metsys eller
Matsys), och som dessutom riktigt anmärker, att taflan tillkommit senare än datum
angifver. Påskriften kan knappast ha tillkommit före 1700-talet och tillåter, då den iir
ditsatt i förfalskningssyfte, ingen slutsats om en tradition. Lichtensteingalleriets tafla
har icke heller någon likhet med taflan i Palazzo Rosso. Men jag medgifver gärna, att jag
satt den genuesiska taflan i närmare samband med Quinten än den förtjänar. Visserligen
intager den bland halffiguriga Hieronymusbilder en undantagsställning så till vida som
den är särskildt fint utförd och visar helgonet framför ett landskapsutsnitt. Men. såsom
jag senare öfvertygat mig, stammar det i utförandet från Jan van Hemessens hand och
stämmer fullkomligt med hans Hieronymusbilder i Wiens Hofmuseum äfvensom med
ett hittills obeaktadl arbete af samme konstnär i Pinakoteket i Modena — Hieronymus
i studiekammaren. — Att sammanställa Hemessens verk skulle väl löna sig, ty han
måtte på sin tid varit mycket ansedd, eftersom hans taflor spridts till alla länder
-Italien, Österrike, Spanien, Rumänien (»Matteus kallas till apostel» i konungens af
Rumänien ägo) och, såsom Dr Roosval meddelar mig, Sverige. Äfven i frågan om
identiteten med Braunschweiger-monogrammisten härskar oklarhet. Mycket talar dock för
Eisenmanns åsikt. Så framgår redan af Karel van MandeTS ord, att II. äfven målade
små taflor. Den af honom själf anförda taflan »Många stående apostlar, gående med
Kristus upp till Jerusalem» kan näppeligen hafva innehållit halffigurer i naturlig storlek
eftersom apostlarne betecknas som »stående» och »gående». Beskrifningen passar
däremot mycket bra på två taflor med liknande komposition, den ena i museet i Götha,
den andra i Herr Felix Græfes ägo i Heidelberg. Båda arbetena förmedla stilistiskt
mellan de signerade Hemessarna å ena sidan och monogramistens taflor å den andra:
den heidelbergska taflan står den förre närmare, den gotha’iska den senare, men båda
äro af samma hand.

Wilhelm K. Valentiner.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free