- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
21

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kö1.n.

21

beundran. Redan i afbildningar frapperas man af tornens
harmoniska gruppering, af dvärggalleriernas fyndiga användning. Såsom
å Lunds domkyrkokor, löpa de mörka arkadöppningarna omedelbart
under taklisten oeh ger apsiden ett själfullt uttryck, den lefver och
skådar nedåt med mörka många ögon.

Denna stil blomstrar ännu på 1200-talet och i samma sekel ritas
domkyrkan och läggas dess grundvalar, ett konstverk så totalt
revolutionärt olika den föregående kölnska arten, att man knappt kan
finna en linje i den, som kan sägas bero på inhemska traditioner,
utom möjligen dess inom sig så slutna grundplan, som beror på
långhusets osedvanliga bredd. Skillnaden mellan gotik och renässans
är ringa, jämförd med klyftan som skiljer öfvergångsstilen från Gerard
van Riles mirakulösa verk. Gränsen mellan gotik och renässans är
en långsam nordisk gryning eller om inan så vill en skymning
renässansformerna tränga in detaljvis, och gotiken stannar också
kvar långt in pä 1600-talet detaljvis, t. ex. i Jesuitkyrkans fönster.
Men den franska gotiken skjutsade på ett annat sätt undan sin
föregångare. Den kom som en stormande invasionsarmé till Rhen, som
en lysande raket flög dess fana i vädret planterad pä högsta höjden
i fiendens fasta borg, det heliga Köln.

Kölnerdomen är icke blott en motsats mot den föregående stilen.
Den är öfverhufvudtaget en unik byggnad. Ehuru gotisk och
ro-mersk-katolsk ärkebiskoplig, verkar den knappast katolsk, livar är
det brokiga marknadsståndslika virrvarret, som de många sidoaltaren
eljest bildar Inga karmosinröda tygstycken skyla arkitekturen, ingen
processionsprakt, ingen kult hur rik den må vara förmår kväfva den
enorma medvetet eftersträfvade och vunna effekten som konstnären,
lagt ned i denna byggnad. Här har gotiken funnit sin skala.
Gotikens viktigaste dekorationsinstrument, den tillspetsade formen, blir,
så fort dess skala sänkes under en viss tröskel, en anförvant till
kägelspel, sockertoppar och blyertspennor, men höjdt öfver denna
tröskel blir samma form pyramidernas syster.

Om fel och misstag i exterieuren kan man visst tala och det är
t. o. m. ansedt som ett bevis pa god smak och konstnärlig bildning
att orda om de alltför trångt hoppackade tre västportalerna, den
tyska skematismen och torkan o. s. v. Men den skall vara blind
för arkitektonisk skönhet som endast tänker pä kritik inför detta.
Att en sä betydande del af kyrkan utförts 500 år efter sedan
ritningarna gjordes, och af en tid som eljest icke gjort sig fördelaktigt
känd för behandlandet af de historiska stilarna och historiska monu-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free