- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
22

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22

KULT OCII KONST.

ment, det måste ju föra många missgrepp med sig. Men ä andra
sidan vann man detta, att en gotisk jättekatedral utfördes totalt efter
en enhetlig (eller så godt som enhetlig) ritning. Under gotikens
egen tid öfverlefde ju bygget ständigt arkitekten och den nye
byggnadsledaren satte gärna sin stämpel pä sina vällingar. Att den tyska
restaureringsarkitekturskolan på midten af 1800-talet dock lyckades
åstadkomma ett mäktigt gripande verk, som endast det estetiska
snobberiet kan gå förbi utan rörelse, är dock ett faktum, som
isynnerhet var generation, hvilken med rätta haft så mycket att klandra
hos denna gamla skola, bör högt och tydligt erkänna och vår gamla
fiende till ära upprepa.

Tvärskeppet sträcker ut sina båda armar, den korsfästes armar,
säger den kända gamla symboliken; koret med sina murars många
vinklar och inskärning, sitt hoptrasslade contrefortsystem, skeppet
med sina sträfbågär spända som en mager flämtande bröstkorgs
refben; detta är den sorgslagne och smärtfulle, som spikad vid jorden
höjer sitt bröst i suckar och bön, spännande sin utmärglade, stolta
bröstkorg, kvald af de pinande ångesttankarnas härfvor, som nystas
in i hvarandra, såsom fialernas och bägarnes mångfald pä korets
yttre korsas och snärjes för åskådarens blickar.

Någon dylik Stabat mater-tanke har varit texten för arkitektens
komposition. Eller rättare sagt: det musikaliska innehållet i någon
blödande passionshymn liar varit underlaget för denna musik i sten.

Sä sträckt till marken med ofärdiga torn låg domen intill
1850-talet, då västpartiets fullbordande återupptogs, som sagdt efter de
lyckligtvis bevarade 500-åriga ritningarna. Och nu stå de där. Du
skall se dessa torn en töcknig eftermiddag, då dimskyarna gå sä
lågt att tornspirorna med sina många krabbor och korsblommor
synas haka sig fast i dem. Då märkes påtagligt hvad detta
föreställer: säg icke sträfvandet uppåt, icke Excelcior; kristendomen är
icke alstraktioner, icke heller konsten. Detta tornbygge innehåller
att kött ocli blod och själ ha lidit, och nu stiger det kvalda och
forföljda lekamliga och själsliga uppåt till skyarna, det är till himlen.
Texten heter: Kristi uppståndelse och den texten låg framför den
store byggmästaren på 1300-talet i form af härliga påskhymner.

Nu har du visshet, nu fick du uppståndelsen och det eviga
lifvets evangelium förkunnadt i sten.

Gå nu genom Petrusportalens triumferande bäge in i domen.

Du står i skymning bland raka mångstämmiga pelare, i det
klara lugnet där endast en tanke härskar: uppåt. Detta stridande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free