- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
29

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

29

Musiken i Uppsala under 1600-talet.

Af Tobias Norlind.

Den stora skillnad, som i våra dagar förefinnes mellan
arbetssättet vid ett universitet och ett gymnasium, förefanns ej under
1600-talet. Sådana gymnasier som de i Strängnäs och Västerås sökte
under 1600-talets förra del i allt efterbilda ett universitet, och
biskoparne i bägge dessa stift arbetade för att få sina skolor
upphöjda till högskolor. Vi få därför ej vänta o$s någon synnerligen
stor skillnad mellan musikutöfningen i Uppsala och nämnda
gymnasier. I vår Västeråsuppsats1 ha vi redan påpekat, hurusom
universitetet en tid rent af fick låna sina musikarbeten från gymnasiet i
Västerås, och mycket talar för, att tonkonstens odling så tidigt som
pä 1620-talet stått högre vid Rudbeckii lärdomsanstalt än vid den
uppsvenska högskolan.

Det är ej mycket vi få veta af samtida handlingar om musiken
vid Uppsala universitet före 1660-talct, men vi sluta oss till. att
arbetssättet varit i någon män lika med Västerås och öfriga
gymnasier. De stadgar för musiken vid universiteten, som 1662 bekräftas,
äro rätt lika med de i skolordningarna upptagna
musikbestämmelserna, om man än förmärker, huru universitetet, åtminstone på
1660-talet, sätter något högre kraf på musikutöfningen.

De första uppgifterna om musiken vid universitetet lämnar oss
ceremonielet vid teologie doktorspromortionen af d. 24 okt. 1617.2
Här omnämnes redan såväl sångare som instrumentister, hvilka skulle
gå främst i tåget och sedan efter dem präster och professorer.3 Vid
intågandet i kyrkan skulle studenterna stämma upp en sång, och

1 Kult o. Konst 1907, 2 häftet sid. 97 ff.

3 Cl. Annerstedt: Upsala univ. hist. Bih. 1. Handl. s. 139.

3 »1’ræcedunt Musici (cum) instrumentis et Musica, subsequuntur studiosi, his suc-

■cedunt pastores el professores.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free