- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
33

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MUSIKEN I UPPSALA I NDER I ÖOO-TA].ET.

33

säkert ägde biblioteket redan en synnerligen omfångsrik
musikafdel-ning utgörande krigsbyte från Tyskland, men att dessa arbeten så
synnerligen mycket användts af studenterna synes mindre troligt.
Det tycks, som hade hittills inom musiken likasåväl som inom
universitetet i dess helhet fattats den rätte ledande mannen, som kunnat
väcka intresset för tonkonsten till lif hos studenterna.

Och mannen kom. olof rudbeck blir rektor vid
universitetet 1662 efter att knappt tvä år ha varit professor. Om Rudbecks
betydelse som universitetets ledare yttrar sig hans biograf claes
annerstedt’ på följande sätt: »Detta Rudbecks rektorat gör epok
i universitetets historia. Det var som om en ny vår gått in, full af
löften och lefnadslust. Det kunde ock väl behöfvas, dä
universitetets mänghöfdade organisation, som lätteligen, där de lefvande
krafterna felade, förde till stillastående, börjat förete starka svaghets-

symptomer.–-I bjärt motsats till dessa privata intressen stod

Rudbecks kraftiga, af nya idéer sjudande och på det helas väl
riktade rektorsverksamhet.» Kan detta gälla om Rudbeck som allmän
ledare af universitetet, gäller det i ej mindre grad honom såsom
beskyddare af musiken.

Olof Rudbeck hade af naturen rika musikaliska anlag, och under
sin tid som gymnasist i Västerås hade han fätt godt tillfälle att
utbilda dessa sina gåfvor. I Uppsala gör han sig snart gällande äfven
som musiker. Vid julen 1651 spelar han skalmeja för drottningen
under ett litet teaterstycke,2 och 1654. nyss hemkommen från sin
Ilollandsvistelse, skrifver han en sorgekantat till Axel Oxenstiernas
begrafning.^ Så snart han blifvit rektor åtager han sig inspektionen
öfver musiken och med vanlig ifver griper han sig genast verket an
utan att vänta. Det första greppet blir förnyade stadgar för
musiken. Genom en lycklig tillfällighet ha dessa stadgar blifvit bevarade
åt eftervärlden. De hacle på 1700-talet aftryckts i en tidning, och
därifrån upptogos de är 1852 i en tidning för kyrkomusik »Triaden»
(n:r 6). Då dessa stadganden belysa ej blott musiken i Uppsala
utan äfven hela den dåtida musikodlingen, vill jag anföra dem här
in extenso:

»Kongl. Maj:ts Confirmerade ordningar, som af Magn. Rectore
D:no Olao Rudbeckio angående Musiquen, som han anno 1662
under sin Inspection antog, stälde äro.

1 Olof Rudbeck den äldre. Sthlm 1905. S. II.

3 Klemming: Sveriges dram. litt., s. 43.

3 Kompositionen ännu i behåll på Edsbergs bibliotek.

8" 08 Kult och konst. i<)oS. 3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free