- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
132

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132

KUI.T OCH KONST.

kula, sä att orenlighet af creatur och folk gick öfwer foten, beläten
i Kyrkan skyte de till mäls ät och brukade narre spel; ja dhe skönte
inte licken, som lågo i grafwin, der en stor del af allmogen hade
förwardt sin egendomb i Kyrkian och alltsammans borttagit och
taket på den ena sidan af fienden samt af owäder fördärfvadt, alltså
äro wi så fattiga, at wi icke förmå henne uprätta m. m.»

Så kom 1700-talet med dess lust att hvitmura och öfverkalka
alla starka färger. Ett flertal Ölandskyrkor hade väggmålningar i
koret, hvilka nu för det mesta äro förlorade. Koret i Gärdslösa
var prydt med framställningar ur Birgittalegenden, och under den
affallna hvitmurningen kan man se spår af dem ännu i dag.

Därefter kom det stora ombyggnadsraseriet, som likt en sjukdom
härjade på Öland under slutet af 1700- och början af 1800-talet.
Hela, fastän fullt användbara kyrkor nedrefvos till grunden, pä andra
blefvo långhusväggar och torn raserade, pelare nedbrötos och
utkastades, och tornens öfversta del måste lämna rum för en lanternin
af trä. Dessa målades i de bjärtaste färger och ansågos för en stor
prydnad. Ingen församling ville vara sämre än den andra, och alla
ville ha lanterniner pä sina kyrkor. Det var en vandalism utan
gräns, som här fick fortgå ostörd under en lång följd af år, och den
torde vara utan motsvarande exempel på andra håll. Under en
tidrymd af cirka 50 år blefvo icke mindre än 22 kyrkor ombyggda,
raserade eller ändrade, och bland dem fanns det flera, som
undergingo reparation 3 gånger med få års mellanrum. Resultatet af
denna ombyggnadsmani kan man lätt förstå. Alla Ölandskyrkor äro
byggda i romansk stil, och allt karakteristiskt och ursprungligt är
förloradt. Af dem som ännu stå kvar är det endast Gärdslösa, som
är i besittning af sin ursprungliga form. Den är dock byggd i
öfver-gångsstil, men i mer än ett hänseende märklig, ty den äger en del
konstnärliga detaljer, som med undantag för några få mycket enkla
portaler icke påträffas vid öfriga Ölandskyrkor.

I de romanska torn, som finnas kvar, har förödelsens styggelse
gått fram, och mest i Löt. Uppgången till tornet är från vapenhuset,
men som en egendomlighet kan anmärkas, att den förr var från
kyrkan enligt hvad en tillmurad dörröppning visar. Den gamla
trapp-ordningen utefter tornväggarna leder upp till första våningen.
Härifrån och upp till den tredje våningen har man genombrutit
torn-hvalfven och inlagt trappor af trä. Hvalfven i alla tre våningarna
hafva lagts i kyrkans längdriktning och af genombrytningen kan
man se deras tjocklek, cirka 2 alnar. I andra våningen synes en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free