- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
179

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ROGER VAN DER WEVDEN OCH ETT PAR BRODERIER FRÅN SVERIGES MF.DEI.T. iSl

den veka och dämpade sorgen i denna bild af Maria och Johannes
vid korsets fot, och man beundrade den ädla teckningen, den trots
seklers medfart ännu vackert harmoniska färgstäniningen. Säkert
önskade också mången att vinna klarhet öfver det åtminstone i vårt
land enastående arbetets ursprung och öden.

I sitt förtjänstfulla verk »Medeltidsminnen från Östergötland»
ägnade utställningens ordnare doktor Otto janse ett vackert
ljustryck och en kort beskrifning åt Vadstenabroderiet (fig. i).
Sedermera har fröken Agnes Branting under rubriken »Textilkonst i
Vadstena Kloster och Kyrka» offentliggjort en undersökning af detsamma
i Svenska Slöjdföreningens Tidskrift årg. III, 1907 h. 2 sid. 38—41.

Jag tillåter mig att ur denna anföra följande:–— »Det är

prägladt af personlighet, tecknadt af en mästarhand, som jag
föreställer mig tillhört någon af invånarne i Vadstena kloster.
Arbetssättet är mycket enkelt. Det är hvad jag tror Nic. Ragvaldus och
Peder Månsson skulle kalla ’sætterverkskonst’. På ett groft
lärft-stycke har man tecknat hela den figurala framställningen.
Teckningen är gjord med färg, liksom man äfven färglagt eller »bemålat»
en del af de ytor, som sedan skulle fyllas med sömnad. När detta
är gjordt, har man utklippt figurerna och satt upp dem på ett annat
stycke lärft, något gröfre än det förra. Därefter har man börjat
utsyningen. Sömnaden har här noga följt målningen och tjänar att
göra det hela rikare och fylligare. Alla nakna delar å figurerna
utgöras af linnebotten, så godt som osydd, alla teckningar i ansikte
och händer äro gjorda med fin sepiafärg, som sedermera skärpts
genom en fin och känslig sömnad. Här och skägg äro mörkt
brunröda, utförda i fin kedjeliknande söm, följande formen. Törnekransen
är gulaktig, något blodig. Korset är sydt med brunt silke i träfärg.
Spikarna och inskriftsbandet af sifver. Skriften svart med röda prickar
mellan bokstäfverna. Kristusfiguren är realistiskt hållen, hans drag
äro lidande, en skymt af tänderna komma fram; kroppen något
blod-bestänkt. Maria är klädd i hvit underklädnad och blå mantel med
guldkant och guldspänne, Johannes i grön underklädnad och röd
mantel. Dräkternas veckfall är markeradt med tjockt strimmadt
silke, som aftonas med klufvet silke af samma sort. Håret pä Maria
och Johannes är svagt gulaktigt med fina mörka linjer. När nu detta
broderi blifvit afslutadt, har man klippt underlärftet efter figurernas
form och placerat alltsamman på en sidenbotten, som i sin tur sitter
på ett stadigt larftfoder för att kunna bära det hela. Den yttre
konturen å figurerna är fastsydd vid sidenbottnen medelst täta fåll-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free