- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
180

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I IS

KULT OCH KONST.

stygn, hvilka döljas genom en kraftigt sydd linje af svart yllegarn,
åtföljd af en guldsnodd. Broderiet är bleknadt, och en stor del af
de färger jag skildrat kunna icke upptäckas annat än vid en mycket
nära granskning. Hvad man emellertid snart märker är att
bottentyget är vändt. Först trodde jag, att man af estetiska skäl valt
sidenets matta yta i stället för dess glansiga atlasbottnen, men efter
hand märkte jag, att undersidan också bar tydliga spär af broderi
och att man vändt sidenet, då det blifvit urblekt. Genom denna
vändning har emellertid en viss skefhet uppstått i de afsprättade
figurerna, särskildt har Kristusfigurens ena arm blifvit missriktad.
I sin ursprungliga färg var sidenbottnen djupt violett, såsom den
ännu är på alla de ställen, där ornament täckt densamma, under en
mellanperiod har bottnen varit blå, nu är den alldeles grå.»— — —

»Skulle det förhålla sig så som jag framställt saken, sä få vi i
broderiets sällsynta skönhet och känslighet icke endast se
klostersystrarnas stora konstnärlighet utan äfven deras vackra tanke att
vilja med egna händers verk pryda drottning Filippas graf.»

Medan den noggranna och sakkunniga redogörelsen för verkets
teknik är af synnerligt värde för forskningen, kan detsamma
däremot knappast sägas om den på fri hand och med friskt mod
framställda hypotesen om broderiets utförande af Vadstenanunnorna. Ef
ens ett försök till bevis för densamma har delgifvits läsaren. För
en ytlig betraktare kunde det ligga nära till hands att finna ett
vittnesbörd om arbetets härkomst i det redan af doktor Janse påpekade
förhällandet, att de öfver bakgrunden strödda stjärnorna återfinnas
på tvenne andra i Vadstena befintliga föremål, en korkåpa
(Medeltidsminnen fig. 59) och relikskrinet (fig. 53). Men äfven förutsatt
att dessa stjärnor på grund af sin sömnadsteknik skulle visas vara
utförda inom samma verkstad, det vill här säga inom klostret, kunna
de ju ha blifvit anbragta å ett broderi, som färdigt införskrifvits
från utlandet. (Att stjärnorna, enligt hvad fröken Branting haft
vänligheten att meddela i bref, varit fastsydda å broderiet redan innan
sidenet vändes, försvårar icke detta antagande.) Ett exempel pä ett dylikt
tillvägagående erbjuder just den nyssnämnda korkåpan (se fröken
Brantings uppsats Textilkonst i Vadstena kloster och kyrka sid. 37 och 38).
Lämnande möjligen påvisbara textilt tekniska bestämningsgrunder åsido,
vill jag försöka att genom en formål stilistisk granskning bestämma
bildverkets konsthistoriska plats. Redan första ögonkastet säger oss,
att vi ha att söka inom den nederländska 1400-talskonsten, om vi
vilja påträffa frändskap och likhet. Och genast inställer sig också

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free