- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
184

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I IS

KULT OCH KONST.

från såren i händer ocli fötter, en grupp sörjande samt vid broderiets
fyra ändar evangelistsymbolerna inom fyrpass. I sin korta text
uttrycker doktor Janse den förmodan, att gruppen sannolikt är sydd
efter någon målning. Det visar sig också, att detta antagande är
riktigt, om än blott i viss mån. A en Korsfästelse i Pradomuséet i
Madrid, tillskrifven Roger van der Weyden och i hvarje fall en
skolbild, replik eller kopia efter honom, anträffas Styrestadsbroderiets
Mäter Dolorosa-grupp i det hela identisk. Maria sjunker vanmäktig
ned i alldeles samma ställning, stödd på samma sätt af Johannes,
hvars sätt att hålla hufvudet dock afviker något — i Madrid profil,
i Styrestad en face —, och bakom båda synes ännu en helig kvinna,
äfven hon olika i fråga om dräkt och ställning. Öfverensstämmelsen
mellan mässhakeln och målningen är slående trots detaljernas
skiljaktighet, hvilken torde böra förklaras så, att icke Madridexemplaret
utan en annan varierad replik varit den omedelbara förebilden for
broderiet. Den korfäste, änglarne och evangelistsymbolerna äga
däremot alls intet gemensamt med ifrågavarande komposition eller öfver
hufvud med Roger van der Weyden. Snarast synes mig stilen i dessa
partier, såvidt fotografien tillåtit ett bedömande, hänvisa på
Tyskland. Upptäckten, att Mäter Dolorosa-gruppen lånats från en
komposition af Roger van der Weyden och, lösryckt ur sitt sammanhang,
fogats till den öfriga framställningen, ger förklaringen till det
otillfredsställande i Styrestadsbroderiets anordning. Taflan i Madrid
visar oss gruppen af Maria, Johannes och den heliga kvinnan placerad
till vänster och icke rakt under korset samt motsvarad pä högra
sidan af en grupp bestående af Magdalena och en annan kvinna.
De båda grupperna balansera hvarandra utan att vara strängt
symmetriska och åstadkomma samman med krucifixet en ädel linjerytm.
Någon sådan spåras däremot alls icke i broderiet, där det tomrum,
som uppstått på höger sida vid korsets fot, tafatt fylles af en liten
änglafigur, och där den korfäste ryckts undan det samband med de
sörjande, hvilket i målningen är af sä gripande verkan. Ännu en
sak att märka. Medan Johannes och den heliga kvinnan bakom
honom i likhet med Kristus bära stora runda nimbusskifvor, saknar
jungfru Maria, den heligaste af helgon, detta äretecken. Orsaken
härtill är blott den, att det original, hvarifrån gruppen lånats, liksom
taflan i Madrid saknat dessa symboler. Dessa hafva icke dess mindre
anbragts å mässhakeln, vare sig för den dekorativa verkans skull
eller på grund af traditionens makt, men därvid har man icke i den
slutna gruppen af lärjungen och modern kunnat få plats för nägon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free