- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
208

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I IS

KULT OCH KONST.

i Rheims, allt i förening med en mängd andra erfarenheter och
iakttagelser, kunde mer än väl uppväga många föreläsningar i
pastoralteologi . Vi kunna tillägga: allt detta har senare kommit hans
pastorala föreläsningar till godo. Ett särskildt minne från krigets dagar
utgör en samling fältpredikningar under titel: »Aus ernsten Tagen*
(1871).

Dä han efter krigets slut, prydd med järnkorset, fått med sin
brigad återvända hem, fick han först prästerlig tjänstgöring i Stuttgart.
Här kom han snart i intimt förhållande till den äfven hos oss
välkände berömde teologen och predikanten, »Palmbladens» älsklige
skald, doktor Karl Gerok och hans familj samt blef förlofvad med
hans dotter Sofie, hvilken efter ett par är blef honom en fullt
förstående, alla hans lifsintressen sympatiskt delande maka. Hågen drog
honom dock åter till universitetet och snart finna vi honom som
»re-petent» vid Tiibinger-Stift (71—73)

Härunder fördjupade han sina studier, särskildt de musikhistoriska,
och höll äfven en serie mycket uppmärksammade föreläsningar i
musikens historia. Dessa lågo till grund för hans första betydande
arbete: »Geschichte der Musik ini Umriss» (l:a uppl. 1874). Detta
förträffliga arbete, beundransvärdt såsom prestation af en så ung
författare, dokumenterade honom såsom en begåfvad, vederhäftig
historisk forskare och författare. Fullt behärskande det oerhörda stoffet
låter han här med genialisk historisk djupblick musikens
utvecklingsformer och mästare framträda i deras kulturhistoriska miljö och visar,
hurusom hvarje tids andliga lif, till dess djupaste motiv, just i
tonkonstens verk finner sitt adekvata konstnärliga uttryck. Så mycket
betydelsefullare blir detta arbete, som dess unge musiklärde författare,
oförvillad af alla skrufvade romantiska teorier, visar sig ha fattat
tonkonstens väsen strängt exakt och realistiskt såsom en formernas konst,
som först i följd af kulturutvecklingen och genom dess innebörd
erhåller ett visst utprägladt stämnings- och känslo- (eller
»gemüts»)-värde. Framställningen är objektiv, fin och fängslande. Arbetet har
sedan utkommit i mänga upplagor (den sista 1899 utvidgad och
omarbetad) och torde vara nutidens i hela världen mest kända och lästa
musikhistoriska handbok.

Under ären 1873- 74 framträdde han äfven som begåfvad och
rutinerad tonsättare, t. ex. sDer Troubadour», en sångcykel af
Emanuel Geibel, för sång och piano (73) och »Drei Lieder ini I"ölkston»
för blandad kör (74). Att musiken vid samma tid .så lifligt
sysselsatte honom, torde nog delvis få tillskrifvas den dagliga sammanvaro!!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free