- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
259

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FUJURSTIL OCH KOMPOSITION HOS ROGER VAN DER WEYDEN. 25g

generellt och bekvämt. Vi möta hos honom en omväxling i detta
stycke, som gör det önskvärdt att anställa en detaljerad
undersökning af de mera intressanta figurerna hvar för sig. Särskildt
iakttaga vi vridna, böjda och från ryggen sedda gestalter.

I mästarens monumentalaste verk, nedtagandet från korset i
Escorial är det i synnerhet Magdalena i det högra hörnet, som
genom sin rika rörelse tilldrar sig vår uppmärksamhet. Öfverkroppen
är dels böjd, dels vriden i motsatt riktning mot underkroppen, hvilken
vridning ytterligare framhäfves af den lidelsefulla åtbörden med de
förkortade och öfverskurna armarna. Hela gestalten är slutligen sedd
från sidan, dock så att olika partier af densamma framträda i ren
profil, halft framifrån och halft bakifrån.

Men oaktadt denna invecklade beskaffenhet hos motivet förblir
dock figuren statiskt lugn och håller sig noga inom gränsen af en
tänkt rektangel, detta till och med så tydligt att man, sedan man
en gång kommit att konstatera det, ej mer kan undgå att se det.’

Johannesaltaret i Berlin har att uppvisa tre beaktansvärda
rörelsefigurer, Johannes i Jesu dop, Salome och bödeln vid afrättningen.2
Den förstnämnde står med höger arm lyftad och vänster fot
uppställd på en sten — ett slags kontraposto — och vänder till hälften
ryggen mot åskådaren, medan hufvudet ses i ren profil. Figuren är
emellertid föga lyckad, osäker, osammanhängande och oklar. Vida
bättre äro de båda öfriga. Prinsessan iförd en sirlig burgundisk
hof-dräkt, ägnad att framhäfva gestaltens rytm, är placerad med framsidan
halft mot höger och sträcker med en mjuk rörelse sina armar ät
samma håll för att mottaga det afhuggna hufvudet men vänder
samtidigt ansiktet mot vänster. I bjärt kontrast mot denna sirlighet
står den brutala energien hos skarprättaren, sedd så godt som rakt
bakifrån, ena benet lodrätt, det andra äfvenledes sträckt men i en
skarp vinkel mot det förra, båda armarna riktade mot vänster, medan
hufvudet kastas åt höger. Under det att Salomes bortvända blick
kan vara motiverad ur psykologisk synpunkt och tillika innebär ett
sentimentalt vädjande till publiken, måste åtbörden hos bödeln
förklaras af formella motiv. Såväl i Dirk Bouts rådhusbild med grefvens

1 Denna figur blef af 1400-talskonslnärerna särskildt ofta kopierad eller imiterad.
Några exempel: Korsfästelse, lillskrifven Koger, i Madrid 1817; Nedtagande från korset,
tillskrifven Petrus Cristus, Bryssel 69; Korsfästelse, tillskrifven Meister von Flemalle,
Berlin 53S a; Nedtagande från korsel, af Gertgen van Sint Jans, Hofmuseet i Wien
645; Nedtagande från korset, af Marcellus Kofiermans, Berlin 630 A (1500 A);
Schrei-erska epitafiet vid Sebalduskyrkan i Nurnberg af Adam Krafft.

a Dessutom några kontraposto- och ryggfigurer i arkitekturens grisaillescener.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free