- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
261

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FUJURSTIL OCH KOMPOSITION HOS ROGER VAN DER WEYDEN. 25g

afrättning som i Memlings Johannesaltare i Hospitalet i Brügge fäster
lian tvärtom sin uppmärksamhet vid hufvudets läggande på fatet.

Altaret med Konungarnes tillbedjan i Munchen innehåller några
ur rörelsemotivens synpunkt viktiga figurer. På midtbilden tilldrar
sig ovillkorligen den ståtliga kungagestalten längst till höger med de
öppna dristiga dragen, hvilka man ansett sig kunna igenkänna som
Karl den djärfves, ett särskildt intresse också genom hållningens
anspråk på storhet och elegans. Mannen ses halft frän sidan, halft
från ryggen, låter kroppstyngden hvila pä den framsatta högra foten,
medan vänstra benet är fritt, häller i vänster hand vid höftshöjd en
bägare och lyfter hälsande sin hufvudbonad med den högra, under
det hufvudet vrides halft åt vänster öfver skuldran. I flygelbilden
med Frambärandet i templet har den nyss beskrifna figuren ett
motstycke, nämligen i den unga kvinnan till vänster, som bär korgen
med dufvorna. Äfven hon vänder till hälften ryggen mot betraktaren
och vrider hufvudet utåt öfver axeln. 1’å samma tafla finnes i
mellanplanet invid en kolonn till vänster cn allmosesamlare, återgifven halft
framifrån men med hufvudet vridet i ral: profil.

Ä Bladelinaltarets i Berlin flyglar se vi flera ryggfigurer,
gifvande exempel på bättre och sämre lösningar af uppgiften. Mest
beaktande förtjänar en man i förgrunden af Augustustaflan med
armen stödd mot höften och riktad utåt.

På den Roger tillskrifna, i hvarje fall till hans krets hörande
taflan med altarets sakrament i Antwerpen är en af de vid korset
knäböjande heliga kvinnorna anmärkningsvärd, en ryggfigur med rik
rörelse.

Dessa figurer äro inga tillfälliga eller sporadiska företeelser utan
äga sinsemellan ett påtagligt samband och utgöra en egendomlighet
för Roger van der Weydens konst, medan de sakna motsvarighet i
det öfriga nederländska måleriet under hans tid och närmast efter
den. Fåfängt letas de hos Flémallemästaren, Dirk Bouts, Petrus
Cristus, Albrecht van Ouwater och Hugo van der Goes.* Och äfven
senare hos Memling finnas bland vimlet af gestalter med växlande
ställning och rörelse inga, hvilka äro uppfattade på samma sätt som
hos Roger.

För att förstå dennes figurer, deras ursprung och innebörd, måste
man se dem ej blott lösryckta utan också på deras plats inom
kompositionen.

* Undantagna de förut anförda kopiorna och imitationerna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free