- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
267

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GOTTLÄNDSKA FORSKNINGAR.

267

net. Det är alltså från början klart, att vi ha att skilja pä två bestämdt

skilda skeden. Till hvilket af dessa hör årtalet?

* *

*



Ett kvadratiskt torn, med enformigt uppstigande murar, hvilka,
ofvan två spetsbägiga klockhål, afslutas vågrätt, utan gaflar. Bakom
tornet växer skeppet upp, så högt att dess takås skjuter öfver
tornets klockhålslist. I samband med skeppet står ett raklinjigt
afslutadt kor. Under det att tornets portaler ha en nykter trots
spetsbågen romansk grundform, äro byggnadens öfriga delar prydda af
decideradt gotiskt spetsiga öppningar. Hufvudportalen (å korets
sydsida) har det för Gottlands utbildade spetsbågsstil karakteristiska
mäng-buktade tympanon, som här är särskildt originellt skuret. Det
hvilar på två från dörrposterna utgående konsoler, dess bukter bilda
på hvardera sidan två halfcirklar och (nederst) en kvartcirkel afslutad
som en papegojnäbb. Utanför detta tympanon är en båge spänd,
som utgår frän portalomfattningens båda innersta murhörn.
Äfven denna är skuren i fantastiska bukter, sålunda att hvarje
ut-buktning i tympanonkonturen motsvaras af en {-formad indragning i
bågens kant. Denna egendomliga fason { är en under 1400-talet och
1500-talets början vanlig form för fönsterbetäckningar och dekorativa
bågar i allmänhet, kallad åsnerygg eller kölbåge. Vid tiden för Sanda
kyrkas bygge är den i Västeuropa f. ö. nästan obekant. (Den
förekommer i Ryssland, och det är kanske därifrån formen hämtats hit.)
Kapitalen å denna portals 5 + 5 kolonetter äro prydda af spänstigt
buktade stjälkar, som stiga upp bakom kapitälets ring, som växter
bakom en vasmynnings kant. I sin eleganta kraft erinra dessa
stjälkar om Rone kyrkas portkapitäl, ehuru dessa senare äro ännu mera
uttrycksfullt skulpterade. I Rone förekomma också åsneryggsbågar
i korportalens betäckning. Socklarna i bäde Rone och Sanda bestå
af rundstaf på skråkant. Dessa båda byggnader —- Sanda långhus
och kor samt Rone hela kyrka — stå alltså ganska nära hvarandra.
Är Sanda kanske ett exempel på Ronemästarens stil, innan han
utbildat den till full virtuositet ? Jag tror det icke, ty fönstren, som
visserligen äro tilltagna i ungefär samma skala i båda kyrkorna, äro
i Rone försedda med mycket enklare stafverk än i Sanda, och detta
fastän Sanda i andra afseenden är betydligt fattigare dekorerad.
Detta måste betyda, att Sanda är något senare — utvecklingen
fordrade nämligen, ju mera tiden skred framåt, i regel desto mera rikt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0293.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free