Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Italiensk dräktbild från 1400-talets slut.
Den heliga Ursula och hennes far. Målning af Vittore Carpaccio. Accademia delle belle arti, Venedig.
Bilden tillhör den nyssnämnda följden ur den heliga Ursulas lif. Konungen och hans
vackra, fromma dotter resonera om det giftermålsanbud, hvarmed en hednisk konung kommit.
Allt försiggår i det slutande fjortonhundratalets italienska dräkter. Lutad mot en säng med
sänghimmel, iklädd en dräkt med långa ärmar — ett orientaliskt inflytande — sitter konungen
grubblande och åhör sin dotters uppfattning. Ursula tyckes bevisa sin åsikt med både ord
och gester. Hon är urringad pä samma sätt som var brukligt äfven under Napoleon III:s
tid. Hennes ärmar, där det hvita fodret sticker ut på underarmen, voro nu högmoderna i
Venedig.
På väggen hänger en liten madonnabild, infattad, som seden var under 1400-talet, af
korintiska pilastrar.
34
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>