Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Mellanspel på storhertigliga teatern i Florens 1616.
Gravyr af Jacques Callot.
Är 1617 kom den nittonårige lothringske konstnären Jacques Callot till Florens. Så ung
han än var, lär han ha blifvit väl upptagen af storhertigen Cosimo II, hvars moder var
loth-ringsk furstinna och intresserade sig för sin landsman. Bilden från den storhertigliga teatern
under vapnet med de mediceiska kulorna visar både salong och scen. Det är en balett, som
delvis försiggår på parterren, delvis på scenen, där jätten Tifeo försöker lyfta berget Ischia.
Allt är framställdt med mikroskopiska figurer och med det myllrande lif, som var Callots
hemlighet. Operan tillkom just vid denna tid i Italien. Operaformen är ett äkta barn af
barocken med sin pompösa handling, sitt sammanblandande af musikaliska, dramatiska och
arkitektoniska effekter. De omtyckta balletterna, som inlades, skulle höja den dekorativa verkan.
Operan Dafne, med musik af Peri och libretto af Rinuccini, uppfördes 1597, och Orfeo med
musik af Monteverde, kapellmästare i Mantua, gick öfver scenen 1608. Sedan dess har denna
egendomliga konstart blifvit italienarnes särskilda favorit.
138
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>