- Project Runeberg -  Kulturhistorisk bilderbok 1400-1900 /
378

(1905) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Efter operaföreställningen på Théàtre des Italiens i Paris på 1850-talet.

Gravyr efter teckning af Compte-Calix.

Glansdagarna för Théåtre des Italiens inföllo på 1840- och 50-talen, då den eleganta publiken
trängdes för att höra de italienska operornas roulader och det var ett omtyckt folknöje att
öfvervara la sortie des Italiens, d. v. s. beskåda andra kejsardömets skönheter, då de frasade
förbi i sina krinoliner, om man också fick nöja sig med att de snöhvita axlarna nu täcktes af
teatermantiljerna. — Baron de Mortemart skrifver år 1858 om den högtidliga tystnaden i salongen
på Théàtre des Italiens: »Tyst! Håll andan — om det ej är för svårt för er.» Man spelade
blott under sex månader och endast tre gånger i veckan.

Compte-Calix framhåller i sin teckning de imponerande damdräkternas förtjänster.
Krinolinen hade redan i juli 1839 börjat användas i Frankrike. Den kallades först crinozèphyre, så
crinoline af crin = tagel, alltså af tagel förfärdigad underkjol. Den med fiskben eller
stålfjädrar försedda underkjolen, bemäld jupon tournure impèriale, i dagligt tal krinolin, uppkom
år 1856.

378

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:06:37 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kulturbild/0388.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free