Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Salongen i Paris omkring 1860.
Gravyr efter teckning af Ccmpte-Calix.
Namnet le Salon erhöllo de officiella parisiska tafvelutställningarna under 1600-talets sista
år, då konstnärerna fingo utställa i Louvrens Salon carré. Under 1700-talet blefvo salongerna
mycket uppmärksammade. Diderot skref 1764—67 sina berömda kritiker af dessa utställningar.
Ännu 1801 exponerade man i Louvren. Detta år bestod salongen af 485 konstverk, på
1890-talet hade antalet taflor vuxit till 8,000 årligen, fördelade på två lokaler. I början af
1850-talet inhystes salongen i Tuilerierna, men från 1855 skedde utställningarna i det omkring
1900 rifna Palais de l’Industrie. — Redan under andra kejsardömet var salongens öppningsdag
ett societetsnöje. Man gick dit för att kritisera toaletterna och för att rynka på näsan ät Corot
och Millet. Napoleon III, ganska okänslig för konst, gjorde mera godmodiga anmärkningar,
men kejsarinnan hade ibland en del etiska invändningar mot nymfer och backanter,
observationer, som den eleganta publiken under vördnadsfullt småleende förde vidare.
386
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>