- Project Runeberg -  Kunskapslära /
30

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning - Kap. I. Till karaktäristiken af kunskapsläran. Dennas uppgift, definition och indelning - Kunskapslärans ställning i vetenskapernas system samt förhållande till närstående discipliner. Dess vetenskapliga betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

och dess hägringar1. Å andra sidan kan kunskapsläran medföra en
rakt motsatt konsekvens: den resoluta öfvertygelsen att alla
spekulationer utöfver vårt, för öfrigt begränsade, teoretiska vetandes sfär
i grunden äro idel, om ock psykologiskt och historiskt förklarliga samt
med högsta känslovärde förbundna fantasier. Ett uttalande af Du
Bois-Reymond-2 må karaktärisera denna motsatta ståndpunkt:
"Schwindelfrei auf der Höhe des Pyrrhonismus, vei’schmäht [der [-Wissen-schaftsman]-] {+Wissen-
schaftsman]+} die Leere, die um ihn gäht, mit Gebilden seiner
Phantasie auszufüllen, und blickt furchtlos in das unbarmherzige Getriebe
der entgötterten Natur." Här kan icke vår uppgift vara att
närmare befatta oss med denna antagonism. Vi hafva endast i någon
mån velat belysa att kunskapsläran, förutom den betydelse den
äger i och för sig i egenskap af en eminent sanningssökande
vetenskap 3, liar en sådan äfven för öfriga discipliner, och att denna till
sist sträcker sig in på de allmänna världsåsigternas kampplats, där
kunskapsläran utgör det måhända skarpaste vapnet i striden. Hvad
den tillsträfvar är intet mindre själfva sanningen om "sanningen" själf.

Egendomligt är under sådana förhållanden att kunskapsläran äfven
under senare tider ej saknat antagonister, som rent af satt dess
vetenskapliga berättigande i fråga. Bekant är Hegels opposition; se hans
Encyklopädie, Einleitung, § 10. Det är här dessa berömda ord förekomma:
»Erkennen wollen, ehe man erkenne, ist eben so ungereimt, als der weise
Vorsatz jenes Scholasticus, schwimmen zu lernen ehe er sich ins Wasser
wage.» Och en Lotze ställer sig mer än en gång afvisande mot de
specifikt kunskapsteoretiska undersökningarna. Han reserverar sig mot hvad
han kallar »ein unmotivierter Skepticismus, ob nicht schliesslich alles ganz
anders sein könne, als wir es notwendig denken müssen (Grundzüge der
Logik, 1885, S. 96). Sin ståndpunkt preciserar lian närmare i ett kapitel
(»Vom Skepticismus») i sin större Logik, 1880, S. 485 ff. Äfven här
kriticerar han »jene öde Frage, ob nicht dennoch Alles ganz anders sei»
(S. 488). Och i hans Metaphysik, 1884, S. 15, heter det, att "die
anspruchsvolle Beschäftigung mit Theorien der Erkenntniss hat sehr selten
zu einem sachlichen Gewinn geführt. . . Das beständige Wetzen der
Messer ist langweilig, wenn man Nichts zu schneiden vorhat.. . Ich
konnte die Überzeugung von der inneren Ungesundlieit der Bestrebungen
nicht unterdrücken, welche von einer psychologischen Zergliederung unseres
Erkennens eine Grundlegung der Metaphysik hoffen; die häufigen
Darstellungen dieser Art erscheinen mir zwar ähnlich dem Stimmen der
Instrumente vor dem Coucert, aber nicht gleich notlnvendig und nützlich.»

1 Dürr, som i sitt arbete Die Grenzen d. Gewissheit, Einleitung, redogör för
vissa försök att "försona tro och vetande" karaktäriserar träffande nämda
trosidea-lisms kunskapsteoretiska uppgift, då han inskärper att den är besjälad af "der
Gedanke einer llechtfertigung von Bealitätsannahmen auf Grund ihres Wertes."

2 Beden, I, S. 235.

3 Jfr i samband härmed Richert, Der Gegenstand d. Erk., S. 10,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free