- Project Runeberg -  Kunskapslära /
96

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Analytisk afdelning: kunskapsanalytik - Kap. IV. Om förnimmelserna, särskildt begreppen - Begreppen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

96

mänskliga medvetandet. Att begreppskunskapen går vida utöfver
t. ex. sensations- och varseblifningskunskapen är obestridligt;
sensationerna uttrycka ju endast de sinliga tingens kvaliteter,
varse-blifningarna vissa omedelbart gifna föremål och förhållanden, t. ex.
de yttre tingen, deras form och rumsanordning.
Begreppsuppfattningen däremot omfattar så mycket, att en uppräkning däraf synes
nära nog omöjlig. Vissa öfversigtliga allmänrubriker låta sig dock
fixeras. Först och främst kan allt förnimbart indelas i tvänne stora
hufvudområden: objektivitetens sfär och medvetandets (subjektivitetens).
Det objektiva är det förnumna och det medvetandet för såvidt
motsatta; det bildar föremålet för det senares kunskapsvärksamhet
öfverhufvud. Äfven medvetandet själft kan emellertid, såsom vi
sett, ställas i en dylik position eller, om man så vill, opposition;
det göras då till föremål för " själfmedvetande". Detta hindrar
dock icke, att gränsen mellan det objektiva och medvetandet i
hvarje särskildt fall tämligen träffsäkert kan uppdragas, i det hvarje
mera aktuelt medvetande är eller kan vara fullt medvetet om det
objekt, som utgör koncentrationspunkten för dess uppmärksamhet,
contra just medvetandet och dess uppfattning. Nu är det i
öfver-sigtlighetens intresse bäst att behandla medvetandet och dess rent
subjektiva värksamhet för sig1. Objektiviteten, mot hvilken medvetandet
spelar och som det genom sin begreppsuppfattning söker att så
fullständigt som möjligt bemägtiga sig, hafva vi däremot att redan här
något fullständigare determinera. Här vilja vi dock endast hafva
framhållet, att medvetandets begreppsuppfattning af det objektiva
rör sig i bestämda grundformer, hvilka visserligen i hvarje särskildt
fall äro liksom utfylda med specielt innehåll, men likväl uppfordra till
en abstrakt undersökning och systematik — så mycket mera, som först
genom en dylik utredning en kunskapsteoretisk öfverblick af
objektivitetens öfverströmmande rika innehåll blir möjlig. Dessa
allmännaste objektiva uppfattningsformer bilda de kunskapsteoretiska
kategorierna, hvilka just äro vissa begrepp, medels hvilka
medvetandet tänker och liksom intellektuelt behärskar objektiviteten, detta
må nu försiggå antingen så, att det blott och bart faktiskt uppfattar
densamma medels de kategoinala begreppen eller så, att det genom
dem därjämte sant förnimmer det objektiva. Alltså: realiteten i
sin helhet låter sig uppdelas i medvetandets (subjektivitetens)
värk-lighet samt, objektivitetens. Men liksom medvetandet och dess
värksamhet förete vissa speciella subjektivitetsformer, så framträder
ock objektiviteten i vissa specificerbara objektivitetsformer. Till

1 Jfr kap. X, XVI, XIX.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free