- Project Runeberg -  Kunskapslära /
157

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Analytisk afdelning: kunskapsanalytik - Kap. VII. Om tänkandets lagbundenhet. Tankelagarna - Diskursivitetens lag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

157

DisJcursivitetens lag. Framhållet är, att det egentliga
tänkandet både betingas af och själft framträder i omdömen.
Omdömes-värksamheten företer nu den egendomlighet, som kan preciseras
medels uttrycket diskursivitet. Vid hvarje särskildt tanketillfälle
eller hvarje gång tänkandet öfverhufvud tänker uppmärksammar
det endast en relativt begränsad del af det disponibla innehållet.
Men ej nog härmed. Äfven det särskildt uppmärksammade uppdelas
och liksom fördelas: det tudelas. Det får närmast den utprägling,
som röjer sig i förhållandet subjekt-predikat. Genom successiva
akter af hvad man kunde kalla omdömesreflektion uppdelar
medvetandet den ursprungliga intuitiva uppfattningen af sitt innehåll
i dubbelfunktioner, riktande uppmärksamheten åtminstone
företrädesvis på de tvänne led, hvilka uppträda som omdömets subjekt och
predikat. Detta är karaktäristiskt för det mänskliga medvetandets
tankevärksamhet, och att tillvägagångssättet är fullt lagbundet, har
man så mycket mindre anledning att betvifla, som det i grunden
ingenting annat är än medvetandets konstanta sätt att hänföra sig
till och liksom befatta sig med sitt innehåll. Den ordning, som
därvid bestämmer värksamheten, är en rent psykologisk lag. Den
reglerar ett visst skeende, hvari jaget såsom intelligens är indraget,
och lagen har ingen annan innebörd och betydelse än att uttrycka
detta skeende i dess nakna fakticitet. Dock kan man invända, att
intelligens- och kunskapsvärksamheten icke alltid äger denna
diskur-sivitetens och dualitetens form. Förut hafva vi framhållit, att
medvetandet stundom förhåller sig intuitivt till sitt innehåll. Detta
hindrar emellertid ej att äfven en diskursivitetens lag råder, och
att den oftast råder. Wundt har för öfrigt gifvit den en något
mera konkret formulering. Han betecknar den som en "Gesetz
der Zweigliederungresp. "der binären Verbindung"; äfven såsom
"das Gesetz der Dualität". Han vill med dessa uttryck pointera
att tankeförknippningen såväl vid det enkla som sammansatta
tänkandet försiggår så, att innehållet närmast uppdelas i tvänne
specialföreställningar, hvarefter vare sig en eller enhvar af dessa i sin
ordning uppdelas i tvänne föreställningar, och på motsvarande sätt
så länge tänkandet fortgår. I enlighet härmed blir t. ex. satsen
"er unterrichtet den Knaben in Musik" successive uppdelad i binära
led, om man öfverhufvud bringar sig dess innehåll till fullare
medvetande1. Man fortgår med andra ord successive från specialtanke
till specialtanke i ett föreställningshelt, så att detta får formen

1 Jfr Wundt, Logik, Bd 1, S. 59 ff., System, S. U.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free