- Project Runeberg -  Kunskapslära /
165

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Analytisk afdelning: kunskapsanalytik - Kap. VII. Om tänkandets lagbundenhet. Tankelagarna - Tankelagarna i inskränkt bemärkelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

165

objektivitets-, resp. kunskapsbestämdhet, utan hvilken de skulle blifva
tomma former.

Värkligheten — i någon sin del eller i sin helhet — utgör
föremålet för allt reelt tänkande, och de kunskapsteoretiska
kategorierna bilda de allmänna objektiva begreppsformerna för
medvetandets uppfattning af realiteten. Vidare ligger den
omedelbart gifna värkligheten till grund för motsvarande
erfarenhetskategorier. Nu är själfva den fundamentala kategorien att söka i
kategorien föremål. Hvadhälst medvetandet förnimmer framträder
som ett föremål af ett eller annat slag; medvetandet är, som
framhållet, "ein gegenständliches Bewusstsein". Men föremålen i sina
relationer till hvarandra, liksom i sina egna bestämningar, röja
mångfald och åtskilnad, ja åtskilnadsbestämdhet (motsats) utgör
ett alldeles oupphäfbart förhållande. Att värkligheten icke bildar
ett absolut kontinuum, utan fastmer ett helt i och af motsatser,
är lika visst för medvetandet som att värkligheten öfverhufvud är.
Ett vara i och af mångfald, åtskilnad och motsats är emellertid
ett vara i och af sammanhang, redan af den anledningen, att
själfva uppfattningen af ett dylikt vara är en funktion af
medvetandets "beziehende Thätigkeit". Värkligheten är således
uppfatt-lig endast såsom ett i motsats framträdande, men äfven
sammanhang ägande helt eller som ett system af föremål. Och dessa tre
kategorier: föremål, mångfald, resp. åtskilnad och motsats, samt
sammanhang utgöra de för allt mänskligt förnimmande
grundläggande kategorierna.

När nu allt objektivt förnimmande är ett förnimmande af och
om något värkligt, så måste tankelagarna och deras innehåll,
förutsatt att förnimmandet höjer sig till strängt logiskt tänkande,
röja sig i och med tänkandets nödvändiga tankar om värkligheten
sådan denna presenterar sig i de angifna grundkategorierna. Ty
tankelagarna äro ur en synpunkt intet annat än vissa konstanta och
nödvändiga tankesätt, resp. tankar, och skola dessa framträda på
samma gång otvetydigt och systematiskt, så måste det ske, då
tänkandet bringas till användning på värklighetens mest
fundamentala förhållanden.

Vi hafva alltså att fråga: finnes det vissa absolut nödvändiga
tankar, hvilka måste tänkas om värkligheten, då denna A)
framträder som föremål öfverhufvud, B) företer motsats samt C) röjer
sammanhang? Dessa grundtankar måste betraktas som funktioner
af motsvarande tankelagar och på samma gång utgöra dessas
innehåll.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:12:43 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free