- Project Runeberg -  Kunskapslära /
177

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Analytisk afdelning: kunskapsanalytik - Kap. VIII. Om kunskapens objekt. Värklighetsbegreppet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

177

hållet och dettas innebörd. Och hvar skulle väl det logiskt
illegitima och ohållbara ligga i tanken att värkligheten icke utgör
en vid medvetandet och dess uppfattning nödvändigt bunden,
ehuru visserligen af detta bestämbar och faktiskt bestämd
realitet? Oss synes det tänkbart, att medvetandet är ett led i en
totali-tet af värkligheten som kunna vara värkliga äfven utan att
förnimmas, och att den kunskapsteoretiska korrelationen mellan subjekt
och objekt i enlighet härmed är något, som icke nödvändigt och
konstant består, utan som blir, nämligen i och med att
medvetandet förnimmer objektivt, resp. något värkligt. Med andra ord:
oförnummen eller icke förnummen realitet är ett lika fullgodt
begrepp, som begreppet förnummen värklighet (som alltså icke är en
tautologi). Det förra begreppet angifver en vare sig upplöst eller
aldrig bildad relation, och den meromnämda korrelationen mellan
värklighet och medvetande representerar, som sagdt, ingen
nödvändig förbindelse1.

Synpunkterna blifva alltså bestämmande. Ur reell eller ur
värkligheten egen synpunkt blir värkligheten själf det ursprung-

1 Själfva tanken att värkligheten icke nödvändigt är bunden vid ett
korre-lativt förnimmande binder visserligen ur en synpunkt värkligheten vid ett sådant.
Men såsom icke alls förnummen eller påtänkt är värkligheten expressis verbis en icke
förnummen värklighet. Till exempel: jag tänkte i går icke på planeten Neptunus —
kanske ej häller någon annan gjorde det —; icke desto mindre var denna då reell
och, i alla händelser i förhållande till mig, en icke förnummen värklighet. Och nog
var radium en oförnummen realitet, innan det nyligen upptäcktes.

Till begreppet "oförnummen realitet" notera vi för öfrigt (utan att bifoga
någon kritik): Schuppe, Grundr., S. 30: Der Begriff des existierenden
Unwahrgenommenen geht in solchem auf, was seinem Begriffe nach Wahrnehmbares ist; jfr ibid.
S. 14. Schubef.t-Soldekn, Über Transscendenz, S. 47 ff. "Ein Gebirge, das ich vor
Jahren gesehen, besteht auch jetzt in dem Augenblicke, wo ich es nicht sehe, d. h. es
steht mit den mir jetzt gegebenen Wahrnehmungen in einem notwendig gedachten
Zusammenhang, meine Wahrnehmungswelt, wie ich sie als in notwendigem
Zusammenhang bestehend denken muss, wäre undenkbar, hätte eine nicht auszufüllende
Lücke ohne jenes Gebirge . . . Daher ist jenes Gebirge, in diesen seinen Beziehungen
zur Wahrnehmung gedacht, eine nothwendige Existenz, die mit meiner ganzen
Wahrnehmungswelt steht und fällt". "Nehmen wir an, mein Bewusstsein wäre
zerstört, besteht die Sache dann dennoch ?" . . . "Nicht im transscendentem Sinne" (ibid.
51—52). Leclaik, Beiträge, S. 45—46: existens betyder ingenting annat än
"Wahrnehmbarkeit". Riehl, Einführ., S. 68: "Dieser Glaube an die Unabhängigkeit der Objekte
von ihrem Wahrgenommenwerden und an ihre Beständigkeit ungeachtet des
Wechsels der Wahrnehmungen ist der Glaube, den wir mit dem Begriffe der Substanz
andrücken"; jfr Kritic., II: II, S. 35. Stumpf, Psychol. u. Erk.-Theorie, S. 34: "Kant
nannte auch das was von der Bose fortbesteht, während ich sie nicht ansehe, ja nicht
einmal deran denke, Erscheinung. Genau gesprochen bestehen doch nur etwa die
Bedingungen fort, infolge deren, wenn ich wieder hinblicke, dieselbe
Gesichtsempfindung wiederentstehen wird". Hartmann, Kategor., S. 370 ff.

Vannérus, Kunskapslära.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 00:20:09 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kunskap/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free